X
تبلیغات
رایتل

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم

عبدالباسط محمد عبدالصمد (1927-1988)



او مشهورترین قاری مصر در سرتاسر جهان بود ولی با این حال بسیار فروتن و با تقوا بود و ابدا به ظواهر دنیا توجهی نمی کرد. داستان بخشش عجیبش به شیخ احمد الرزیقی، مثل یک افسانه و از انسان های عادی باور ناپذیر است، ولی عبدالباسط یک انسان عادی نبود.

برخی ویژگی های صدایش در نوع خود بی نظیر بود صدایی با طنین بسیار جوان ، زیبا و باطراوت که اوج و قرار مناسبی داشت. صوتی دارای وسعت کافی (دو اکتاو) که دارای تحریر پذیری و انعطاف مناسب و لطافت صدایش بسیار قابل توجه و مشابه شیخ محمد رفعت بود.

شیخ عبدالباسط در تلاوتش از الحان ساده اما اصیل و قدیمی همراه با نفس طولانی استفاده می کرد. نغماتی را که در تلاوتش بروز می داد بسیار با دقت و قوی اجرا می نمود همچنین از تحریرها و قفلات درست و بجا استفاده می کرد طوری که تلاوتش از اضافات بیهوده مبرا بود .

 او در شیوه خاصش، از اوج مقامات استفاده نکرد بلکه با انجام مدولاسیون درجات توسط مقامات را در اوج صدایش قرار می داد. 

او برای انجام اوج گیری از نغمه بیاتین (ترکیب بیات-بیات به شکل متصل) تا سه مرتبه در تلاوت های خود بهره گرفت و برخلاف دیگر قراء که هشت درجه (یک اکتاو) اوج گیری می نمایند ایشان صدایش را تا ده درجه ارتقاء می داد.

همچنین ایشان از مقامات اصلی نهاوند، کرد و سه گاه به ندرت استفاده نمود.

معروف است که از استاد مصطفی اسماعیل خواسته شد به تلاوت سوره تکویر بپردازد ولی ایشان از این کار امتناع کرد و علت آن را اینگونه بیان نمود : سوره تکویر مال شیخ عبدالباسط است.


معرفی تلاوتهای برتر استاد:


1-مریم 2-36 تکویر

2-کهف تکویر ضحی شرح حمد

3-قمر رحمن نباء تکویر ضحی شرح حمد بقره

4-حشر تکویر فجر

5-شوری ق طارق

6-کهف بلد

7-حج بلد

8-اسراء 1-15

9-کهف 50-86

10-قمر رحمن تکویر

11-رعد 1-24

12-قمر رحمن

13-یس 1-40

14- مدثر قیامه

15-قیامه لیل ضحی شرح تین علق حمد بقره

16-اسراء1-25

17-قصص 5-24

18-احزاب 32-40

19-ابراهیم 35 تا 41 غاشیه 8تاآخر شمس ضحی شرح تین حمد بقره

20-فصلت 30-46 شمس

21-زمر قیامه غاشیه اخلاص

22-مریم بلد

23-مریم 1تا40 تکویر