نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم
نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم

کامل یوسف البهتیمی (1922-1969)


 

او جزو معدود قراء ای بود که از درجه شروع شیخ محمد رفعت تلاوت را آغاز می نمود و می توانست تا جواب الجواب مقامات مختلف همگام با رفعت اوج گیری نماید همچنین مانند شیخ رفعت می توانست به درجات پایین تر از قرار صدا اشاره نماید (مساحت صدایش 2/5 اکتاو کامل بود ).

شیخ محمد صدیق منشاوی نیز از درجه شروع شیخ رفعت آغاز می کرد ولی از اجرای اوج مقامات بسان شیوه مرحوم رفعت صرف نظر می کرد. و این وجه تمایز صدای شیخ کامل یوسف با صدای کم نظیر شیخ محمد صدیق منشاوی بود.

 شیخ کامل یوسف بهتیمی از صدایی فاخر برخوردار بود که دارا ی طنین مناسب و زیبا در قرار توسط و اوج، تحریر پذیری بالا و انعطاف پذیری مناسب بود و هیچ کونه کمبودی در صدایش وجود نداشت. تحریرهایی که در حنجره اش ایجاد می کرد کم نظیر بود. او در همه درجات صوتی از تحریرهای متنوع و فنی استفاده می نمود.

 حس و ذوق هنری بالا به او کمک می کرد که از بهترین قاریان آن دوره نکاتی را فرا گیرد و در تلاوتش استفاده نماید او از شیخ رفعت و شیخ سلامه تقلید می کرد و تحت تاثیر شیخ علی محمود ، شیخ علی حزین و شیخ مصطفی اسماعیل قرار داشت.

 شیوه تلاوتش مانند شیوه استاد مصطفی اسماعیل شیوه ای منظم همراه با اجرای درجات مختلف هر مقام بود و قبل از اتمام آنها وارد مقام دیگری نمی گردید در واقع پس اجرای اوج مقام در آن فرود می آمد و مقام بعدی را آغاز می نمود گاهی نیز در بم صدا نسبت به تعویض مقامات اقدام می نمود.

اما او الحان را به صورت خلاصه و چکیده استفاده می کرد و این وجه تمایز تلاوتش با شیخ مصطفی بود همچنین بعضی مقامات اصلی و فرعی را با اسلوب شیخ رفعت و شیخ سلامه اجرا می نمود مانند اجرای اوج مقام حجاز که با شیوه شیخ مصطفی متفاوت می نمود.


معرفی تلاوتهای برتر استاد:


1-مریم 1-36

2-فتح 27تا آخر طارق بلد شمس

3-فصلت 30-47

4-نمل 15-43

6-نجم قمر

7-فصلت علق

8-اسراء 1-24 (1-30)

9-فرقان قیامه علق

10-ابراهیم شمس

11-انفال 41-61

12-نساء 36-54

13-فرقان 58تا آخر نازعات 27 تاآخر

14-نمل 82تا آخر قصص 1-14

15-کهف 27 تا 58