ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
در مطلب بخش اول (کلیک نمایید) با آغاز تلاوت در نغمه های مختلف مقام بیات آشنا شدیم و مثال های صوتی لازم از تلاوت مشاهیر مصری قرار داده شد. لذا در این مطلب در ادامه آشنایی با نغمات بکار گرفته شده توسط قراء بزرگ در ابتدای تلاوت ، مقام های راست ، کرد و صبا را بررسی می نماییم.
2-آغاز تلاوت در مقام راست
شروع تلاوت با این مقام ، کمتر از شروع در مقام بیات، مورد استفاده قاریان می باشد اما در برخی از تلاوت های استاد محمد رفعت (مانند تلاوت سوره های یوسف 53-82 - کهف 60-89)
فراز شروع تلاوت سوره یوسف 53-82
و یا استاد عبدالفتاح شعشاعی ( مانند تلاوت های فتح 18تا آخر بینه - فصلت 25-46 -یوسف 54-65 )
فراز شروع تلاوت سوره فصلت 25-46
و بعضی از اجراهای استاد محمد حصان و دیگر قراء مشاهده می گردد.
فراز شروع تلاوت سوره نمل 15-44
3-شروع تلاوت در مقام کرد
این نوع شروع از ابتکارات استاد کبیر شیخ محمد رفعت و ویژه سبک ایشان است و در تلاوت دیگر قراء مشاهده نشده است
فراز شروع تلاوت سوره هود61-75 & 84-90
همچنین استاد ابوالعینین شعیشع با الگوگیری از شیخ رفعت ، گاهی تلاوتش را با کرد آغاز نموده است.
4-شروع تلاوت در مقام صبا
این نوع شروع نیز از ابتکارات استاد کبیر شیخ محمد رفعت است و در تلاوت دیگر قراء مشاهده نگردیده است
فراز شروع تلاوت سوره بقره 44-73