نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم
نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم

نغمات شروع تلاوت - بخش دوم

در مطلب بخش اول (کلیک نمایید) با آغاز تلاوت در نغمه های مختلف مقام بیات آشنا شدیم و مثال های صوتی لازم از تلاوت مشاهیر مصری قرار داده شد. لذا در این مطلب در ادامه آشنایی با نغمات بکار گرفته شده توسط قراء بزرگ در ابتدای تلاوت ،  مقام های راست ، کرد و صبا را بررسی می نماییم.


 


2-آغاز تلاوت در مقام راست 


شروع تلاوت با این مقام ، کمتر از شروع در مقام بیات، مورد استفاده قاریان می باشد اما در برخی از تلاوت های استاد محمد رفعت (مانند تلاوت سوره های یوسف 53-82 - کهف 60-89)

فراز شروع تلاوت سوره یوسف 53-82


و یا استاد عبدالفتاح شعشاعی ( مانند تلاوت های فتح 18تا آخر بینه - فصلت 25-46 -یوسف 54-65 ) 

فراز شروع تلاوت سوره فصلت 25-46


و بعضی از اجراهای استاد محمد حصان و دیگر قراء مشاهده می گردد.

فراز شروع تلاوت سوره نمل 15-44 



3-شروع تلاوت در مقام کرد

این نوع شروع از ابتکارات استاد کبیر شیخ محمد رفعت و ویژه سبک ایشان است و در تلاوت دیگر قراء مشاهده نشده است 

فراز شروع تلاوت سوره هود61-75 & 84-90

همچنین استاد ابوالعینین شعیشع با الگوگیری از شیخ رفعت ، گاهی تلاوتش را با کرد آغاز نموده است.


4-شروع تلاوت در مقام صبا

این نوع شروع نیز از ابتکارات استاد کبیر شیخ محمد رفعت است و در تلاوت دیگر قراء مشاهده نگردیده است

فراز شروع تلاوت سوره بقره 44-73


5- شروع تلاوت در راست و بیات 
در نوع بی سابقه ای از نغمات شروع تلاوت، استاد محمد رفعت در راست شروع می نماید ولی با انتقالی سریع در همان فراز وارد بیات می گردد.
فراز شروع تلاوت سوره مریم 1-40

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.