نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم
نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم

ایام عید 1394

با عرض سلام و تبریک آغاز بهار طبیعت ان شاءالله عید امسال قصد داریم هر روز با یک مطلب جدید از فن تلاوت در خدمت دوستداران کلام الهی باشیم.

البته اگر دید و بازدید ها بگذارد.

ما آماده ایم شما چطور؟


  ادامه مطلب ...

داستان من و مصطفی و ترتیل خوانی در مسجد محل - قسمت آخر

اگر قسمت دوم مطالعه نشده کلیک نمایید.

قسمت سوم ( آخر)

... این قضایا تا سال اول دانشگاه ادامه داشت. چون دانشگاه محل تحصیل من و مصطفی، با یکدیگر فاصله زیادی داشت لذا دیگه زیاد او را نمی دیدم. تا اینکه مدتی گذشت. یک شب رفتم مسجد محله سابقمان، از صحنه ای که دیدم شوکه شدم،  دیدم مصطفی هم رفته پشت میکروفن و رحل قرآن و مشغول قرائت ترتیل آن شب مسجد را است.

مصطفی پس از اتمام دوره کاردانی، برای ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ناپیوسته رشته الکترونیک، به دانشگاه ما آمد. بنابراین گاهی او را در دانشگاه می دیدم

من در ایام تحصیلم در دوره کارشناسی، هر ساله (بجز سال اول که آشنا نبودم) در مسابقات قرآن و عترت دانشگاه شرکت می کردم اما به عنوان قاری (رشته قرائت یا تحقیق) نه مرتل (در رشته ترتیل اصلا شرکت نکردم).

 نغمه های ماندگار

برنامه مسابقات هم به این شکل بود که از صبح شروع می شد و تا عصر ادامه داشت تا هر دانشجویی که کلاس داره بتونه هماهنگ کنه و توی مسابقه شرکت کنه. آن سال چند روز پس از مسابقات وقتی رفتم کانون قرآن و عترت دانشگاه تا رتبه خودم را ببینم، داشتم فهرست نفرات شرکت کننده و برتر را بررسی می کردم که اسم مصطفی به چشمم آشنا آمد.

 او هم در جزو شرکت کنندکان رشته ترتیل بود.الان اصلا یادم نیست رتبه ای داشت یا نه. ولی خیلی جا خوردم! زیرا او قبلا اصلا اهل تلاوت و مسابقات قرآن نبود.


ادامه مطلب ...

چرا استاد منشاوی از اوج مقامات استفاده نکرده است؟- قسمت دوم

در بخش اول توضیح داده شد که استاد معظم محمد صدیق منشاوی از اوج مقامات (جواب الجواب اصطلاحی) در تلاوتش بسان شیوه های رایج، استفاده ننموده است و توضیحاتی در این رابطه داده شد که اگر مطالعه نشده کلیک نمایید  بخش اول حتما مراجعه نمایید. در این قسمت به علل آن می پردازیم.


 به بررسی سه علت بپردازیم:


1-استاد در آغاز تلاوت به علت اینکه قصد شروعی قوی همراه با حجم صدای مناسب دارد، از درجات کف صدا ابتدا نمی نماید و گاهی در ادامه تلاوت، حداقل تا دو درجه زیر شروع صدایش را براحتی می تواند اجرا نماید لذا با رسیدن به اوج مقامات در شیوه اکتاوی (استاد در اوج گیری متفاوتش به روش اکتاوی، از سه مرتبه مدولاسیون استفاده می کند) صدای ایشان تا دو درجه از دو اکتاو فراتر خواهد رفت و شیخ محمد در تلاوتش از ریسک پذیری حذر می کند.

                                                           

        نغمه های ماندگار

دلایلی برای رد این نظر : خب شاید بتوان گفت که استاد اگر قصد داشت از جوابات مقام بهره گیرد می توانست مانند دیگر قراء از کف صدا تلاوت را شروع نماید تا موقع رسیدن به اوج مقامات صدا تحت فشار نبوده و از آنها پرهیز ننماید.

 یا اینکه می توانست با استفاده از تکنینک های مدگردی، سطح صوتی تلاوت را به اندازه ای که نیاز باشد پایین آورده تا برای اجرای جوابات مناسب گردد.

 

ادامه مطلب ...

داستان من و مصطفی و ترتیل خوانی در مسجد محل - قسمت دوم

 در قسمت اول خاطره، توضیح دادم که در سالی که پشت کنکور بودم با اینکه پسری خجالتی بودمولی به علت علاقه زیاد کم کم جرئت پیدا کردم در مسجد محل اجرای تلاوت ترتیل را بر عهده بگیرم و در همین سال دوباره مصطفی را که از زمان اتمام دوره دبستان ندیده بودم، ملاقات نمودم. کلیک کنید. 


و اما قسمت دوم ...

کم کم می دیدم که مصطفی هم در نوبت نماز ظهر و عصر و همچنین برای نماز مغرب و عشاء به همان مسجد میاید؛ اون هم یکراست از کتابخانه محل.

خب یکم هم در مورد مصطفی بگم. او در محله سابق ما با خانواده اش سکونت داشت خانواده ای که سنتی بود و خودش هم دو تا برادر کوچک تر از خودش داشت. بعدا با ازدواج یکی از فامیل های نزدیک ما با یکی از خویشاوندان آنها، ما فامیل دور شدیم.


 

 نغمه های ماندگار

من در آن زمان علاقه مند بودم علاوه بر دوستان فعلی ام، با مصطفی هم، دوست بشم. زیرا او پسر خیلی خوبی بود آرام و با چهره ای معصوم ، زیبا و دوست داشتنی. لاغر اندام با قد حدود 170 سانتی متر، که به ظواهر خودش هم اهمیت می داد و گاهی به موهای مشکیش ژل میزد. او معمولا یه شلوار پارچه ای و پیراهن سورمه ای رنگ می پوشید که خیلی هم بهش میامد.

 ولی من با اینکه چهره و فیزیک مناسبی داشتم زیاد به خودم نمی رسیدم و برخلاف هم سن و سال هایم، اون محاسن تنک و تازه درآمده ام را، نگه می داشتم. هر چند مصطفی تا سن بیست سالگی هم محاسن درست حسابی در نیاورده بود و سنش بچه سال می زد.


ادامه مطلب ...

نفس دزدی قاری بزرگ

چند وقت پیش داشتم مطلبی را در یکی از وبلاگ های قرآنی می خوندم در مورد بررسی یکی از تلاوت های یکی از قراء مشهور مصری که اتفاقا طرفدار هم زیاد داره و برخی شون خیلی متعصبند. البته این قاری بزرگ، تاکید می کنم مصری بود و منظور ما قاری معروف خودمون (هموطن) نیست.

نویسنده مطلب، در خلال توضیحاتش گفته بود که شیخ ما، در فلان فراز تلاوتش، یواشکی یه نفس چی هم گرفت. البته خودش هم توضیح داده بود که منظور خاصی نداشته است. 

آقا چشمتون روز بد نبینه!!!، در قسمت نظرات، باران نظرات طرفداران متعصب قاری مورد نظر بود که داشت میامد :

یکی میگفت خودت نفس دزدی می کنی!

دیگری می گفت خودت دزدی!!

یکی دیگه گفته بود بابات دزده!!!

دیگری هم فحش چار واداری به اقوام درجه یک نویسنده می داد!!!!


بدبخت طرف اومده بود کار ثواب کنه که به این مصیبت دچار شد.

خب هنوز حرفم تموم نشده. نتیجه گیری را تا آخرش در ادامه مطلب بخونید.


نغمه های ماندگار


خب ما واسه وبلاگ خودمون یه نتیجه گرفتیم اینکه ...

 اگر خواستیم از قاریان بزرگ و محترم مانند مصطفی، منشاوی، عبدالباسط، شحات، محمود شحات، حامد شاکرنژاد و ... که طرفدار زیاد دارند تحلیل تلاوتی بگذاریم ........................  خب الان میگم دیگه ....

 

ادامه مطلب ...

داستان من و مصطفی و ترتیل خوانی در مسجد محل - قسمت اول

این خاطره باز می گردد به زمانی که من و مصطفی هر دو پشت کنکوری بودیم من در دبیرستان رشته ریاضی و او در هنرستان فنی و حرفه ای، رشته الکترونیک خونده بود . و حالا من پشت کنکوری کارشناسی بودم و اون برای کاردانی الکترونیک می خوند.

هر دوتایی مان هر روز می رفتیم به سالن مطالعه کتابخانه محله. رفیق های دوره دبستان و هم محلی هامون هم بودند یعنی همه با هم برای کنکور می خوندیم. عجب روزگاری بود هم سخت و طاقت فرسا و هم بیاد ماندنی!!

من و مصطفی در مقطع دبستان، هم مدرسه ای بودیم ولی او چون شش ماهه دوم بود، یکسال پایین تر از من درس میخوند و لذا آن زمان ها ،گاهی می دیدمش ولی زیاد توی چشم نبود. 

دبستان که تموم شد من رفتم به مدرسه راهنمایی شهید باهنر و دیگه اصلا مصطفی را نمی دیدم. سالها گذشت و ما در حال اتمام دوره دبیرستان بودیم.

نغمه های ماندگار

از سالهای آخر دبیرستان علایق مذهبیم گل کرده بود و دوست داشتم به مسجد محل بروم . کم کم برنامه ترتیل خوانی هر شب یک یا دو صفحه قرآن کریم داشت توی مساجد جا می افتاد. من هم از همان سال پشت کنکور، بتدریج جرئت پیدا کردم و رفتم پشت میکروفن و اجرای تلاوت ترتیل را در برخی شب ها بر عهده گرفتم. 

همیشه موقع خوندن خیلی تمرکز می کردم تا اشتباه نکنم طوری که پس از اتمام قرائت متوجه میشدم که بسیار عرق کرده ام و پیراهنم از ناحیه زیر بغل ها خیس شده اند.

 من اون موقع اجرای ترتیلم را به شیوه استاد منشاوی و استاد پرهیزگار که الحان شیخ مصطفی اسماعیل را در ترتیلش وارد کرده بود می خوندم حتی بعدن از الحان قاریای قدیمی تر مثل استاد رفعت هم در اجرایم استفاده می کردم .

ادامه مطلب ...

مقام سلطانی در هنر تلاوت

ترکیب نهاوند-راست در موسیقی عربی معروف به مقام نهاوند سلطانی است این ترکیب به ندرت در هنر تلاوت قرآن کریم استفاده شده است که یکی از موارد نادر استفاده از آن توسط استاد شیخ مصطفی اسماعیل در اجرای خود است. 

من خودم وقتی کلمه سلطان را می شنوم یاد شاه سلطان حسین خدابیامرز،پادشاه بالیاقت! و باکفایت! صفوی می افتم که اصلا هم خوش گذرانی نمی کرد!!



 تصویر شاه سلطان حسین، شاه با کفایت صفویه

 

 

ادامه مطلب ...

چرا استاد منشاوی از اوج مقامات استفاده نکرده است؟- بخش اول

شاید یکی از مهمترین سوالاتی است که در ذهن دوست داران تلاوت های استاد معظم محمد صدیق منشاوی بوجود می آید این است که چرا استاد از اوج مقامات (اصطلاحا جواب الجواب) آن گونه که در تلاوت دیگر قاریان هم عصرش مشاهده می گردد، استفاده ننموده است؟؟


 


استاد به شیوه ای تلاوت نموده است که در بین قاریان منطقه جنوب و صعید مصر مانند پدر، عمو و برادر کوچکترش، (خاندان منشاوی)، شیخ عبدالباسط ، شیخ عبده عبدالراضی، احمد الرزیقی و ... رایج بوده است. در این شیوه ، برخی اساتید مانند شیخ عبدالباسط نیز مانند شیخ محمد از قسمت اوج مقامات بهره نمی گیرد؛ بلکه قسمت های توسط مقامات را در بالاترین نقاط صدایش (اوج صدا) اجرا می نماید و برخی دیگر مانند پدرش شیخ صدیق سید منشاوی و شیخ عبده عبدالراضی ، اوج مقامات را ، اجرا می نمایند. همچنین شیخ محمد سلامه نیز که شیخ محمد از او تاثیر پذیرفته دائما صدایش در اوج مقامات سیر می کند.

 نغمه های ماندگار

ادامه مطلب ...