نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم
نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم

سن تلاوت چقدر است؟

فن تلاوت بی شک زیباترین، فنی ترین و مقدس ترین هنر های بشری است. پس باید آن را هنر اول نامید و سینما را هنر هشتم.

حقیقتی در مورد هنر صادق است و در کشور مورد غفلت واقع می شود این است که در هنر برخلاف ورزش که، یک ورزشکار از سن 35 سالگی به بازنشستگی می اندیشد، در هنر مثلا سن 35 سالگی ابتدای راه پختگی محسوب می گردد.

پس یک هنرمند در سنین بین چهل تا پنجاه سالگی به بلوغ هنری خود می رسد. چرا که هنر بیشتر به آمادگی ذهن و روح وابسته است تا آمادگی بدنی، یک هنرمند نیازمند به آرامش دارد. لذا می بینید که بهترین هنرمندان، یعنی قاریان بزرگ قرآن، برترین تلاوت های خود را در این سنین اجرا نموده اند.

 متاسفانه خلاف این امر در میان قراء کشورمان دیده می شود، زیرا که آنها در ابتدای جوانی با استفاده افراط گونه از صدای خود مجالی به سنین پختگی خود نمی دهند.

 همچنین واقعیت تلخ دیگر این است که ما به نوجوانان که صدای آنها به علت اینکه بلوغ را در پیش دارند، تثبیت نشده و ناپایدار است، اینقدر توجه نشان می دهیم که به دو آسیب دچار می گردند:

 1-به علت توجه فراوان به لحاظ میزان توجه اطرافیان در تلاوت قرآن اشباع می گردند و انگیزه آنها کاهش یافته و دیگر تلاش زیادی جهت بهبود عملکرد خود نشان نمی دهند

 2-بر اثر فشار های نادرست به حنجره در سنین نوجوانی و بلوغ، در ابتدای جوانی در حرفه تلاوت بازنشست می گردند که نمونه های معروف زیادی در کشورمان وجود دارد.

باید دانست که صدای یک نوجوان قبل از بلوغ نسبت به صدای خودش در آینده و دوران جوانی، می تواند تا یک اکتاو  بم می گردد.

در میان قاریان بزرگ مصر نمونه های زیادی از بلوغ حرفه ای در تلاوت قاریان با سن بیش 40 سال وجود دارد که قابل بررسی است.

 نغمه های ماندگار

 

1-همه تلاوت های اسطوره قاریان مصر، امام القراء ، شیخ محمد رفعت از سال 1932 میلادی به بعد یعنی از سن 50 سالگی ضبط شده اند. برخی وقتی تلاوت های این سنین استاد را می شنوند ابراز می نمایند استاد وقتی در این سن به این شکل تلاوت می نموده در جوانی چه می کرده است؟! در صورتی که اتفاقا اوج تلاوت قاریان بزرگ مصر از سن 40 تا حدود 55 سالگی می باشد. 

شیخ رفعت در این دوره قادر بود الحان خارق العاده خود را در مساحت صوتی بیش از دو و نیم اکتاو اجرا نماید به طوری که یک جوان بیست ساله، هرگز به آن نمی اندیشد و برای او آرزو محسوب می گردد.


2-شیخ عبدالفتاح شعشاعی تلاوت معروف و ماندگار و فنی سوره های فاطر و بینه را در سن 68 سالگی اجرا نموده است. همچنین معروف است در سفری که در سن 64 سالگی به کشور عراق داشت حاضرین تعریف نمودند: که وقتی استاد را با عصا دیدیم با خود گفتیم که این پیرمرد قادر به راه رفتن نیست! چطور می خواهد تلاوت نماید؟! ولی تلاوت سوره های حجرات ق شمس بینه قریش را هر فردی شنیده باشد می داند که استاد با صدایی بسیار بم تلاوت را آغاز می نماید و در چند مرتبه به جواب الجواب صدا می رسد.


3-اولین و قدیمی ترین تلاوت در دسترس شیخ مصطفی اسماعیل از سوره حج 1-29 در سن چهل سالگی ایشان ضبط گردیده است همچنین ایشان تلاوت ماندگار سوره های فاطر حاقه را در سن 65 سالگی از خود بجای گذاشته است. 


4-بهترین و قوی ترین تلاوت های استاد محمد صدیق منشاوی مربوط به دهه 1960 و در سن 40 تا 49 سالگی ایشان می باشد.

5-مرحوم استاد شحات انور در سن حدود چهل سالگی به ایران سفر نمود و می دانیم تلاوت های ایران ایشان جزو بهترین تلاوت های او و به شیوه خودش محسوب می گردد.

6-مرحوم شیخ محمد الیثی بهترین و پخته ترین تلاوت های خود را در ایران و در سنین حدود 45 سالگی برجای گذاشت.مانند تلاوت معروف سوره آل عمران - قیامه طارق اعلی و ...

نظرات 2 + ارسال نظر
مصطفی جمعه 7 فروردین 1394 ساعت 13:03 http://mustafa-ismail.blogfa.com

تلاوت هایی که مرحوم اللیثی در ایران انجام دادن زیبا هست، اما اصلاً قابل مقایسه با شاهکارهایی که در مصر خوندن نیست.

مصطفی جمعه 7 فروردین 1394 ساعت 13:00 http://mustafa-ismail.blogfa.com

سلام
میشه درمورد اکتاو توضیح بدین، و این که از کجا به این نتیجه رسیدین که مساحت صوتی محمد رفعت "بیش از دو و نیم اکتاو" هست؟؟

علیکم السلام.
یک اکتاو به هشت درجه صوتی پشت سر هم گفته می شود.
دو اکتاو می شود دو تا هشت درجه ولی درجه هشتم اکتاو اولی درجه اول اکتاو دومی است بنابراین دو اکتاو 15 درجه صوتی است.
اگر تا اینجا سرتون گیج نرفته ادامه را هم بخوانید.
تشخیص مساحت دقیق تلاوت یک قاری با ابزار (تونر) میسر است ولی
یک قاری آشنا می تواند حدود آن را با صدای خودش تشخیص دهد.

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.