X
تبلیغات
رایتل

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم
یکشنبه 16 فروردین 1394

تحلیل تلاوت سوره های مدثر قیامه اثر استاد عبدالباسط عبدالصمد

مقام شناسی تلاوت معروف سوره های مدثر قیامه اثر استاد شهیر عبدالباسط محمد عبدالصمد اجرا شده در سال 1958 در سوریه به مدت 54 دقیقه:


نغمه های ماندگار

دریافت تلاوت از وبلاگ صوت داوود

 

 بررسی مقامی اثر به شیوه فراز به فراز:

1-استعاذه-بیات

2-بسمله-بیات

3-بیات دوکاه با انتقال به جنس بیات

4-ثلاثی بیات با حرکت لحنی قراء قدیمی

5-ثلاثی صبا با اشاره مختصر به درجه 4 صبا

6-جنس صبا با انتقال به جنس بیات

7-بیات حسینی

8-استفاده از مقام شوری (ترکیب بیات-حجاز)

9-شوری فنی و زیبا

10-مقام بیاتین برای مدولاسیون و ارتقاء سطح صوتی تلاوت - ارتقاء 4 درجه

11-ثلاثی بیات جدید با توقف بر درجه 2 بیات مشابه شیخ محمد رفعت

12-جنس بیات با تحریر زیبا

13-جنس بیات با آماده سازی برای انتقال به بیاتین

14-مقام بیاتین برای مدولاسیون و ارتقاء سطح صوتی تلاوت - ارتقاء 4 درجه مجدد

15-جنس صبا

16-جنس بیات با محوریت درجه 4 بیات و بیات نوا

17-بیات نوا

18-مقام بیاتین برای مدولاسیون و ارتقاء سطح صوتی تلاوت - ارتقاء 4 درجه مجددا

19-ثلاثی بیات جدید

20-بیات دوکاه با انتقال به ثلاثی بیات - زیبا

21-ثلاثی بیات به زیبایی

22-ثلاثی بیات بسیار زیبا و فنی و شنیدین - به کشش استاد در مد، با توقف بر درجه 2 بیات در کلمه <امنوا> دقت نمایید 

23-ثلاثی بیات زیبا و شنیدنی

24-ثلاثی بیات با تبدیل به جنس بیات - صدای استاد در دو نوبت گرفت (چرا نوشتم برای اینکه به خودمون امیدوار بشیم!! )

25-ثلاثی بیات

26-ثلاثی بیات در بم صدا با تبدیل به جنس بیات

27-ثلاثی بیات با حرکات لحنی مناسب - توجه داشته باشید در این چند فراز هنوز جنس صبا تشکیل نشده است

28-ثلاثی بیات

29-جنس صبا تشکیل گردید

30-صبا در بم صدا

31-جنس صبا به زیبایی

32-جنس صبا

33-ثلاثی صبا

34-جنس صبا

35-جنس صبا با حرکات لحنی و صوتی زیبا - این مدل صبا توسط استاد سعید مسلم هم تحت تاثیر استاد عبدالباسط اجرا گردیده است

36-صبا در بم صدا

37-جنس بیات

38-بیات نوا با حرکات لحنی زیبا و تحریر شکست صوت با انتقال به ثلاثی بیات در انتهای فراز

39-جنس بیات

40-بیات نوا به زیبایی با تحریر و حرکات لحنی فاخر

41-صبا در بم صدا

42-جنس صبا به زیبایی

43-صبا حسینی در بم صدا

44-جنس صبا

45-ثلاثی صبا

46-جنس صبا به زیبایی

47-جنس صبا با تحریر فنی با قفله مناسب در  کلمه <یتسائلون>

48-صبا حسینی در بم صدا

49-ثلاثی صبا 


50-انتقال به حجاز نوا با اجرای بسیار شنیدنی در این نغمه

51-نغمه حجاز نوا بسیار شنیدنی و تاثیر گذار با تاکیدات صوتی موثر


52-جنس بیات در بم

53-مقدمه شوری در بم

54-شوری کامل تر در بم

55-جنس بیات

56-ثلاثی بیات

57-بیات نوا با انتقال به بیات حسینی زیبا و فنی

58-جنس صبا با قفله فنی

59-صبا حسینی در بم صدا

60-ثلاثی صبا با تبدیل به جنس صبا

61-صبا در بم

62-ثلاثی صبا در بم

63-جنس صبا در بسمله سوره قیامه

64-جنس صبا

65-جنس صبا


66-جنس بیات به زیبایی با اشاره به شوری در <ان نسوی بنانه>

67-جنس بیات در بسمله سوره قیامه

68-بیات حسینی بسیار زیبا شنیدنی و تاثیرگذار با انتقال به بیات شوری در عبارت <بلی قدرین علی ان نسوی بنانه>


69-شروع مقام راست در بسمله سوره قیامه

70-نغمه راست چهارگاه (شاهد درجه 4 راست) بسیار لطیف و زیبا به حرکت صوتی روی <ان نسوی> دقت کنید

71-جنس راست به زیبایی در بم صدا

72-عقد راست شروع فراز از درجه 5 راست

73-عقد راست به زیبایی شروع فراز از درجه 5 راست با استفاده از سکت و اختلاف قرائت

74-راست با اشاره به رهاوی به زیبایی

75-اشاره به سه گاه در فضای راست

76-جنس راست در بم

77-عقد راست لطیف

78-نغمه راست رهاوی شکل گرفت به زیبایی 

79-رهاوی با انتقال به راست

80-رهاوی با انتقال به راست

81-راست نوا (غماز راست) با اجرای فنی در عقد راست

82-راست در بم صدا

83-راست رهاوی با انتقال به چهارگاه

84-راست در بم


85-چهارگاه به زیبایی


86-عقد راست در بم

87-عقد راست با اشاره به درجه 6 راست در بم

88-جنس راست شروع فراز از درجه 3 راست


89-چهارگاه با تحریرهای فنی

90-غماز عجم (درجه 5 مقام عجم) به زیبایی با تحریرهای فنی با قفله جالب و زیبا

91-چهارگاه بسیار زیبا با نفس بلند 

92-عقد عجم با انتقال به چهارگاه به زیبایی با استفاده از اختلاف قرائات

93-عجم در بم

94-عجم در بم

95-چهارگاه به زیبایی با قفله مناسب

96-چهارگاه

97-عجم به زیبایی

98-چهارگاه با تاکید صوتی زیبا روی کلمه <یمنی> با نفس بلند

99-فرود در راست

100-تصدیق در راست

نظرات شما (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.