مقام شناسی تلاوت معروف سوره های مدثر قیامه اثر استاد شهیر عبدالباسط محمد عبدالصمد اجرا شده در سال 1958 در سوریه به مدت 54 دقیقه:
دریافت تلاوت از وبلاگ صوت داوود
بررسی مقامی اثر به شیوه فراز به فراز:
1-استعاذه-بیات
2-بسمله-بیات
3-بیات دوکاه با انتقال به جنس بیات
4-ثلاثی بیات با حرکت لحنی قراء قدیمی
5-ثلاثی صبا با اشاره مختصر به درجه 4 صبا
6-جنس صبا با انتقال به جنس بیات
7-بیات حسینی
8-استفاده از مقام شوری (ترکیب بیات-حجاز)
9-شوری فنی و زیبا
10-مقام بیاتین برای مدولاسیون و ارتقاء سطح صوتی تلاوت - ارتقاء 4 درجه
11-ثلاثی بیات جدید با توقف بر درجه 2 بیات مشابه شیخ محمد رفعت
12-جنس بیات با تحریر زیبا
13-جنس بیات با آماده سازی برای انتقال به بیاتین
14-مقام بیاتین برای مدولاسیون و ارتقاء سطح صوتی تلاوت - ارتقاء 4 درجه مجدد
15-جنس صبا
16-جنس بیات با محوریت درجه 4 بیات و بیات نوا
17-بیات نوا
18-مقام بیاتین برای مدولاسیون و ارتقاء سطح صوتی تلاوت - ارتقاء 4 درجه مجددا
19-ثلاثی بیات جدید
20-بیات دوکاه با انتقال به ثلاثی بیات - زیبا
21-ثلاثی بیات به زیبایی
22-ثلاثی بیات بسیار زیبا و فنی و شنیدین - به کشش استاد در مد، با توقف بر درجه 2 بیات در کلمه <امنوا> دقت نمایید
23-ثلاثی بیات زیبا و شنیدنی
24-ثلاثی بیات با تبدیل به جنس بیات - صدای استاد در دو نوبت گرفت (چرا نوشتم برای اینکه به خودمون امیدوار بشیم!! )
25-ثلاثی بیات
26-ثلاثی بیات در بم صدا با تبدیل به جنس بیات
27-ثلاثی بیات با حرکات لحنی مناسب - توجه داشته باشید در این چند فراز هنوز جنس صبا تشکیل نشده است
28-ثلاثی بیات
29-جنس صبا تشکیل گردید
30-صبا در بم صدا
31-جنس صبا به زیبایی
32-جنس صبا
33-ثلاثی صبا
34-جنس صبا
35-جنس صبا با حرکات لحنی و صوتی زیبا - این مدل صبا توسط استاد سعید مسلم هم تحت تاثیر استاد عبدالباسط اجرا گردیده است
36-صبا در بم صدا
37-جنس بیات
38-بیات نوا با حرکات لحنی زیبا و تحریر شکست صوت با انتقال به ثلاثی بیات در انتهای فراز
39-جنس بیات
40-بیات نوا به زیبایی با تحریر و حرکات لحنی فاخر
41-صبا در بم صدا
42-جنس صبا به زیبایی
43-صبا حسینی در بم صدا
44-جنس صبا
45-ثلاثی صبا
46-جنس صبا به زیبایی
47-جنس صبا با تحریر فنی با قفله مناسب در کلمه <یتسائلون>
48-صبا حسینی در بم صدا
49-ثلاثی صبا
50-انتقال به حجاز نوا با اجرای بسیار شنیدنی در این نغمه
51-نغمه حجاز نوا بسیار شنیدنی و تاثیر گذار با تاکیدات صوتی موثر
52-جنس بیات در بم
53-مقدمه شوری در بم
54-شوری کامل تر در بم
55-جنس بیات
56-ثلاثی بیات
57-بیات نوا با انتقال به بیات حسینی زیبا و فنی
58-جنس صبا با قفله فنی
59-صبا حسینی در بم صدا
60-ثلاثی صبا با تبدیل به جنس صبا
61-صبا در بم
62-ثلاثی صبا در بم
63-جنس صبا در بسمله سوره قیامه
64-جنس صبا
65-جنس صبا
66-جنس بیات به زیبایی با اشاره به شوری در <ان نسوی بنانه>
67-جنس بیات در بسمله سوره قیامه
68-بیات حسینی بسیار زیبا شنیدنی و تاثیرگذار با انتقال به بیات شوری در عبارت <بلی قدرین علی ان نسوی بنانه>
69-شروع مقام راست در بسمله سوره قیامه
70-نغمه راست چهارگاه (شاهد درجه 4 راست) بسیار لطیف و زیبا به حرکت صوتی روی <ان نسوی> دقت کنید
71-جنس راست به زیبایی در بم صدا
72-عقد راست شروع فراز از درجه 5 راست
73-عقد راست به زیبایی شروع فراز از درجه 5 راست با استفاده از سکت و اختلاف قرائت
74-راست با اشاره به رهاوی به زیبایی
75-اشاره به سه گاه در فضای راست
76-جنس راست در بم
77-عقد راست لطیف
78-نغمه راست رهاوی شکل گرفت به زیبایی
79-رهاوی با انتقال به راست
80-رهاوی با انتقال به راست
81-راست نوا (غماز راست) با اجرای فنی در عقد راست
82-راست در بم صدا
83-راست رهاوی با انتقال به چهارگاه
84-راست در بم
85-چهارگاه به زیبایی
86-عقد راست در بم
87-عقد راست با اشاره به درجه 6 راست در بم
88-جنس راست شروع فراز از درجه 3 راست
89-چهارگاه با تحریرهای فنی
90-غماز عجم (درجه 5 مقام عجم) به زیبایی با تحریرهای فنی با قفله جالب و زیبا
91-چهارگاه بسیار زیبا با نفس بلند
92-عقد عجم با انتقال به چهارگاه به زیبایی با استفاده از اختلاف قرائات
93-عجم در بم
94-عجم در بم
95-چهارگاه به زیبایی با قفله مناسب
96-چهارگاه
97-عجم به زیبایی
98-چهارگاه با تاکید صوتی زیبا روی کلمه <یمنی> با نفس بلند
99-فرود در راست
100-تصدیق در راست