X
تبلیغات
رایتل

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم
جمعه 18 اردیبهشت 1394

تحلیل مقامی تلاوت یوسف حاقه اثر حامد شاکرنژاد

مقام شناسی تلاوت مشهور و جنجالی سوره های یوسف حاقه اثر قاری هموطن استاد حامد شاکرنژاد اجرا در سال 1391 مسابقات بین المللی قرآن ایران - تهران سالن اجلاس سران


نغمه های ماندگار

برای دریافت تلاوت به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

برای دریافت تلاوت کلیک نمایید.
 بررسی مقامی و نغمه شناسی تلاوت به شیوه فراز به فراز:

1-استعاذه

2-بسمله به سبک استاد شیخ مصطفی اسماعیل

3-بیات - درجه سوم بیات با انتقال به نغمه بیات نوا - با توقف بر درجه 4 بیات

4-بیات - بیات حسینی با اشاره به ثلاثی کرد در بالای جنس بیات - مشابه سبک استاد شیخ محمد عمران

5-بیات - نغمه بیات محیر با فرود در مقام کامل بیات - بسیار زیبا

6-بیات - کرد در فضای بیات - مشابه سبک استاد محمد احمد عمران

7- بیات - کرد در فضای بیات

8-بیات - کرد در فضای بیات

9-بیات - بیات دوکاه در اکتاو دوم با انتقال به ثلاثی بیات (سه درجه اول بیات)

10-بیات - جنس بیات با انتقال به نغمه بیات نوا در کلمه <نعمته> - بسیار زیبا و فنی

11-بیات - بیات عجمی با انتقال به کرد درعبارت <ویعلمک> و سپس انتقال به بیات

12-بیات - بیات عجمی بسیار زیبا و تاثیرگذار

13-بیات - بیات عجمی با فرود در بیات

14-بیات - راست در فضای بیات با انتقال به مقام نیشابورک (ترکیب راست - راست متصل) 

15-راست - راست با فرود و صعود

16-راست

17-راست

18-راست - راست با فرود در بیات با تکرار مجدد (تابع مقام فرعی حسینی)

19-بیات - بیات به شیوه استاد شیخ محمد رفعت

20-بیات - بیات عجمی با انتقال به ثلاثی بیات

21-بیات - بیات عجمی با اشاره به درجات بالاتر این نغمه

22-بیات - بیات نوا به شیوه شیخ مصطفی اسماعیل

23-بیات - بیات نوا به شیوه شیخ مصطفی اسماعیل

24-بیات - بیات حسینی

25-بیات - بیات محیر(اوج مقام بیات) با انتقال به مقام فرعی شاهناز محیر (ترکیب حجاز- حجاز منفصل) - اوج مقام شاهناز

26-بیات - ثلاثی بیات

27-بیات - بیات نوا با حرکات لحنی فنی با تحریر بسیار فنی در غنه کلمه <انا>

28-بیات - بیات محیر(اوج مقام بیات) با تحریر مشهور با انتقال به اوج مقام شاهناز(شاهناز محیر)

29-بیات - بیات نوا با انتقال به ثلاثی بیات

30-صبا - جنس صبا به سبک استاد محمد رفعت

31-صبا - جنس صبا شروع از درجات زیر قرار

32-بیات - جنس بیات با اشاره مکرر به درجه سوم بیات - بسیار زیبا و فنی +

33-بیات - بیات عجمی بسیار زیبا و بسیار فنی با انتقال به جنس صبا +

34-صبا - ثلاثی صبا در بم

35-بیات - ثلاثی بیات بسیار فنی و زیبا با تحریرهای فاخر با تبدیل به جنس بیات - به شیوه استاد شیخ مصطفی اسماعیل +

36-بیات - بیات عجمی با صعود به سمت اوج بیات (بیات محیر) با تحریر فاخر وحرکات لحنی بسیار زیبا و بسیار تاثیرگذار+

37-بیات - بیات عجمی بسیار فنی بسیار زیبا بسیار تاثیرگذار+

38-بیات - بیات عجمی با تحریر بسیار فاخر با حرکات صوتی و لحنی فوق العاده - فراز بی نظیر+

39-بیات - ثلاثی بیات با فرود و صعود در بیات

40-بیات - بیات دوکاه با انتقال به جنس بیات - شروع فراز از درجه صفر بیات

41-بیات - جنس بیات با توقف بر درجه 4 بیات

42-بیات - بیات نوا به زیبایی به شیوه استاد مصطفی اسماعیل

43-بیات - بیات حسینی به شیوه استاد محمد عمران

44-بیات - جنس بیات شروع فراز از درجه صفر بیات (یک پرده زیر قرار بیات)

45-بیات - بیات محیر به زیبایی (اوج مقام بیات) با انتقال به مقام شهناز با حرکات صوتی و لحنی فاخر- فراز بسیار تاثیر گذار

46-بیات - ثلاثی بیات شروع فراز از درجات زیر قرار


47-نهاوند - جنس نهاوند با تحریرهای فاخر و فرود در عجم در فضای نهاوند (مقام فرحفزا) فراز بسیار فنی و زیبا+

48-نهاوند - ثلاثی نهاوند با تحریرهای بسیار فنی روی کلمه <لکموا> و <انفسکموا> با فرود در کرد در کلمه <انفسکموا> به شیوه شیخ محمد عمران و اجرای مشابه شیخ مصطفی اسماعیل روی کلمه <امرا> -

 در مورد تحریرهایی که آقا حامد روی کلمه <لکموا> و <انفسکموا> استفاده نمود بایستی یاداوری نمود که در تلاوت های استاد شحات به چشم می خورد ولی در تلاوت های زیادی از شیخ محمود علی البناء مانند سوره ابراهیم معروف و همچنین در تلاوت سوره بقره نازعات استاد مصطفی اسماعیل در مقام چهارگاه استفاده شده است.

کلا فراز بسیار فنی را شنیدیم.

49-نهاوند - جنس نهاوند

50-نهاوند - نهاوند با فرود در ثلاثی بیات جهت تزیین نغمه که در اجرای شیخ مصطفی اسماعیل و همچنین در تلاوت های قاریان بسیار قدیمی مصر مانند استاد شیخ علی محمود در تلاوت سوره یوسف، نیز اجرا گردیده است.

51-نهاوند - جنس نهاوند با انتقال به غماز مقام نهاوند (درجه پنجم مقام نهاوند) با تحریرهای فنی

52-نهاوند - نهاوند به شیوه خاص استاد مصطفی اسماعیل که در واقع بازی لحنی بین درجات اول و صفر نهاوند است (منظور از درجه صفر یک پرده زیر قرارمقام نهاوند است)

53-نهاوند - اجرای بسیار فنی و بسیار زیبایی را در عقد نهاوند (پنج درجه اول نهاوند) شنیدیم که اقا حامد در کلمه <سیاره>  از نغمه ای در نهاوند و به شکل بسیارفنی استفاده نمود که این نغمه، ملودی ای است که بین درجات 3و4و5 نهاوند به صورت بسیارزیبا شکل گرفته است ولی شاهد نغمه درجه سوم نهاوند می باشد. 

در ادامه اشاره کوتاهی به عجم در فضای نهاوند شد و در اخر فراز به ثلاثی بیات فرود آمد که در فراز 50 بیان گردید که جهت تزیین نغمه می باشد.

54-نهاوند - نغمه نهاوند نوا با انتقال به حجازکار کرد در < یا بشری هذا غلام> و فرود در نهاوند - در واقع ترکیب مقام نهاوند کردی و مقام فرعی حجازکارکرد اجرا گردید

55-نهاوند - ثلاثی نهاوند با فرود در ثلاثی بیات

56-نهاوند - ثلاثی نهاوند با انتقال به مقام فرعی فرحفزا (عجم در فضای نهاوند)

57-نهاوند - ثلاثی نهاوند با انتقال به درجه 5 نهاوند سپس فرود در مقام فرعی فرحفزا (عجم در فضای نهاوند)

58-نهاوند - نغمه فرحفزا با محوریت درجه 3 نهاوند و اوج گیری تا درجه 5 نهاوند

59-نهاوند - نغمه فرحفزا

60-نهاوند - مقام فرعی نهاوند کردی

61-نهاوند - ثلاثی نهاوند با فرود در جنس کرد در کلمه <جمیل> با تحریرهای فنی - به لحاظ نمودار مقامی این ترکیب تابع مقام فرعی حجازکار کرد می باشد . در این نغمه فرود در کرد با اجرای دو فاصله موسیقایی، یکی فاصله یک پرده ای و دیگری فاصله یک و نیم پرده ای همراه است در واقع در این ملودی، برای اجرای فاصله یک و نیم پرده ای از درجه دوم کرد پرش می گردد و فقط درجات 4و3و1 کرد اجرا می گردد.

این نغمه یک نغمه کاملا مطابق با موسیقی کلاسیک و با اصالت نغمات عرب متضاد است ولی با این وجود بسیار فنی و زیبا بود. 

62-نهاوند - ثلاثی نهاوند با فرود در ثلاثی بیات

63-نهاوند - نغمه نهاوند نوا با استفاده از فواصل موسیقایی و با تحریر معروف و انتقال به بیات در کلمه <سیاره> حرکات لحنی فنی و ویژه با انتقال به ترکیب مقام نهاوند کردی (نهاوند-کرد) و مقام حجازکارکرد(کرد-نهاوند) در <یا بشری هذا غلام>

64-نهاوند - عجم در فضای نهاوند (مقام فرعی فرحفزا) نغمه عجم در درجات 3و4و5 نهاوند اجرا گردید - شروع فراز از درجه سوم نهاوند 

65-نهاوند - فرود در مقام فرعی نهاوند کردی

66-نهاوند - مقام فرعی نهاوند کردی


67-راست - جنس راست با فرود در راست

68-راست - جنس راست با فرود و صعود

69-راست - راست نوا (غماز مقام راست) با انتقال به اوج مقام راست با تحریرهای خاص سبک شیخ مصطفی اسماعیل

70-راست - قرار راست با انتقال به جنس راست

71-راست - فرود در مقام راست

72-راست - بسمله

73-راست - بسمله با فرود در راست

74-راست - اوج مقام راست با تحریر معروف شنگول با فرود در مقام راست

این مدل تحریر با حرکاتی که آقا حامد در حین اجرا انجام می دهد بحث برانگیز می باشد.

اصل این مدل تحریر در تلاوت استاد عبدالفتاح شعشاعی اجرا گردیده است ولی بعدا در تلاوت استاد محمد عمران نیز به تبعیت از شیخ عبدالفتاح شعشاعی، با کمی بسط بیشتر، اجرا گردیده ولی حامد شاکرنژاد مدل شیخ محمد عمران را شنگول تر اجرا می نماید که بحث برانگیز است.

75-راست - قرار راست

76-راست - جنس راست با فرود در بیات

77-راست - جنس راست

78-راست - جنس راست

79-راست - راست نوا با صعود تا اوج راست

80-راست - قرار راست

81-راست - جنس راست با فرود در راست

82-راست - عقد راست - شروع فراز از درجه 5 راست

83-راست - راست نوا با انتقال ناگهانی به اوج مقام راست (گردانیه راست) با تحریرهای فنی به سبک استاد مصطفی اسماعیل

84-راست - قرار راست

85-راست - جنس راست

86-راست - جنس راست شروع فراز از درجه 4 راست

87-راست - جنس راست 

88-راست - جنس راست

89-راست - جنس راست به زیبایی با تحریرهای ولومی فنی و زیبا - با حرکت لحنی استاد عبدالفتاح شعشاعی درعبارت < فهی یومئذ واهیه>

90-راست - عقد راست (پنج درجه اول مقام راست) با انتقال به اوج مقام راست با فرودی بر راست با تاکید بر درجه سوم راست (که درجه شروع سه گاه می باشد)

91-عجم - چهارگاه به زیبایی

92-راست - جنس راست

93-راست - جنس راست با اشاره به درجات زیر قرار راست

94-راست - جنس راست

95-راست - قرار راست

96-راست - جنس راست با فرود در بیات

97-راست - قرار راست با تحریرهای ولومی به سبک استاد مصطفی اسماعیل

98-راست - جنس راست

99-راست - غمازمقام راست با فرود در راست سپس صعود تا اوج مقام راست

100-راست - اوج مقام راست با تحریرهای فنی شکست صوت

101-راست - اوج مقام راست

102-راست - فرود در مقام راست و مجددا اوج گیری در راست

103-عجم - چهارگاه

104-راست - قرار راست

105-راست - جنس راست

106-راست - راست با انتقال به ثلاثی نهاوند

107-راست - جنس راست با انتقال به ثلاثی نهاوند

108-عجم - چهارگاه

109-راست - ترکیب راست - عجم (مقام فرعی ماهور) در اوج  با انتقال به اوج مقام راست و فرود در راست

110-تصدیق در راست

نظرات شما (1)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.
یکشنبه 18 مرداد 1394 ساعت 14:09
+ محمد
تحریر به کاررفته در این فراز توسط استاد عبدالعزیز حصان اجرا شده . سالها پیش در رادیو قرآن هم تحلیل شده .
پاسخ:
تلاوت استاد حصان را آدرس بدید.