نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم
نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم

برنامه رادیویی نغمه های ماندگار

شاید از خیلی وقت پیش قصد داشتیم که برنامه ی خاطره انگیز نغمه های ماندگار که در آبان ماه سال 1386 اولین قسمت آن  از رادیو قرآن جمهوری اسلامی پخش گردید، را به شما معرفی نماییم.

 چه دهه ای بود دهه هشتاد شمسی! 

چه رخدادهای زیبایی در حوزه تلاوت قرآن کشور می افتاد!! 

علاقه مندانی که اون موقع توی باغ نبودند واقعا از دست دادند! تلاوت هایی که از رادیو و سیمای قرآن پخش می شد خیلی خوب و با  کیفیت بودند!! 

برنامه هایی با موضوع بررسی شیوه تلاوت قاریان بزرگ مصر، ساخته و پخش می شد، عالی بودند مانند:  برنامه ترنم وحی، برنامه هنر آسمانی، برنامه مصباح، آشنایی با قاریان مشهور جهان، با ستارگان تلاوت و ... 

و حالا نوبت  .......................... برنامه نغمه های ماندگار

رادیو قرآن

برو نغمه های ماندگار

مقدمه ای بر برنامه خاطره انگیز نغمه های ماندگار:

تا قبل از پخش این برنامه و برنامه مصباح، متاسفانه رویکرد جامعه قرآنی کشور به آثار فاخر قاریان نسل اول واقعا نا امید کننده بود و این هم به علت آشنایی و شناخت ضعیف افراد از هنر آنها بود ولی با فرهنگ سازی  که توسط این دو برنامه انجام شد واقعا دوره جدیدی در تلاوت قرآن کشور در نیمه دوم دهه هشتاد آغاز گردید تا جایی که قاریان زیادی در کشور به شیوه تلاوت نسل اول مانند استاد رفعت استاد علی محمود و استاد عبدالفتاح رجوع نمودند حتی باعث گردید نگارنده با آثار عظیم استاد علی محمود آشنایی بسیار عمیقتری یابم.

 

ادامه مطلب ...

نکات تلاوت مسابقه ای

شاید تعداد زیادی از قاریان کشورمان به شرکت در مسابقات قرآن فکر می کنند ولی همواره با مشکلات زیادی در این مسیر مواجه هستند. در این مطلب درصدد هستیم تعدادی از نکات بسیار مهم که در مسابقات قرآن و بویژه در مسابقات سراسری سازمان اوقاف (مهم ترین مسابقات قرآنی کشور) مفید باشند مرور نماییم.

(تذکر: از ابتدای مرداد ماه 1394 ثبت نام مرحله مقدماتی مسابقات  اوقاف دوره 38  شروع شده است)

معمولا در مسابقات قرآن سازمان اوقاف (در مرحله مقدماتی) حدود شش خط در اختیار متسابق قرار می گیرد تا به اجرای برنامه بپردازد 

(در مرحله نیمه نهایی (و نیز فینال شهرستان و استان) هشت خط و مرحله نهایی کشوری ده خط).

 بنابراین مهمترین نکات بدین ترتیب هستند:

نکات تلاوت در مسابقات قرآن

نغمه های ماندگار

1-مقوله تجوید و وقف و ابتدا بسیار مهم هستند ولی معمولا جدی گرفته نشده اند.

بسیار بسیار پیش آمده که قاریی توانا در بخش صوت و لحن، به علت عدم توجه کافی به تجوید و مبحث مهم وقف و ابتدا به راحتی از گردونه مسابقات حذف گردیده است.

یکی از تلاوت هایی که برای بهتر شدن تجوید توصیه می شود گوش کردن دقیق به تلاوت حج بلد استاد عبدالباسط می باشد. البته نسخه ای را پیدا نمایید که کیفیت آن بالا باشد چون نویسنده در بررسی این موضوع به این نتیجه رسید که در نسخه های با کیفیت پایین تر از همین تلاوت، نحوه ادای حروف واضح نیست.

وقف و ابتدا،  شاخه ای خطرناک است چون در عین بی سر و صدا بودن، در صورت بی دقتی، براحتی می تواند تا دو-سه نمره از مجموع نمرات متسابق بکاهد. در این صورت آخر لیست شرکت کنندگان در انتظار شما می باشد. نکته مهم در وقف و ابتدا این است که در این مبحث،  تلاوت قاریان مصری  (حتی تلاوت استاد محمد حصان) مرجع نیست بنابراین باید به تقویت خود در قسمت مفاهیم آیات بپردازید.

 

ادامه مطلب ...