نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم
نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم

تحلیل مقامی تلاوت کهف تکویر ضحی شرح حمد اثر استاد عبدالباسط عبدالصمد

مقام شناسی فراز به فراز تلاوت درجه یک سوره های کهف 60 - 78 و 107 - آخر، تکویر،ضحى،انشراح،حمد  اثر استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد اجرا شده در سال 1957 در شهر دمشق، مسجد یلبغا (منبع فایل صوتی تلاوت وبلاگ صوت داوود) :  



نغمه های ماندگار

برای دریافت فایل تلاوت کلیک کنید. 

بررسی مقامی تلاوت به شیوه فراز به فراز:

 

استعاذه و بسمله در بیات

1-جنس بیات شروع از درجه 1 بیات (بیات دوکاه)

2-بیات شوری به زیبایی با تحریرهای فنی

3-انجام مدولاسیون و ارتقاء چهار درجه ای صدا با مقام بیاتین (تا الان 4 درجه اوج گیری گردیده)

4-ثلاثی بیات با تبدیل به جنس بیات

5-جنس بیات شروع فراز از درجه 4 بیات

6-جنس بیات با حرکت لحنی فنی و زیبای قراء قدیمی

7-مدولاسیون و ارتقاء چهار درجه ای صدا با مقام بیاتین (تا الان 7 درجه اوج گیری گردیده) دو تا چهار درجه که چون یک درجه تکراری است می شود هفت درجه اوج گیری

8-بیات دوکاه با تحریر مناسب

9-ثلاثی بیات به زیبایی

10-جنس بیات

11-بیات نوا با فرود در قرار بیات

12-مدولاسیون و ارتقاء چهار درجه ای صدا با مقام بیاتین (تا حالا 10 درجه اوج گیری گردیده) سه تا چهار درجه اوج گیری شده و چون دو تا درجات تکراری است پس ده درجه اوج گیری صورت گرفته است

13-ثلاثی بیات

14-جنس صبا

15-جنس صبا در بم

16-جنس صبا

17-عقد صبا

18-جنس صبا بسیار زیبا با تبدیل به جنس بیات در انتهای فراز

19-جنس صبا با اجرای بسیار زیبا و لطیف صبا حسینی با انتقال به جنس بیات

20-بیات دو کاه با تبدیل به ثلاثی بیات

21-ثلاثی صبا با تبدیل به جنس صبا

22-بیات نوا بسیار زیبا و فنی با تحریر ولومی زیبا و فنی در مد کلمه <شاء>

23-ثلاثی بیات در بم صدا با تبدیل به جنس صبا

24-جنس صبا به زیبایی

25-نغمه صبا حسینی به زیبایی با سکت روی کلمات

26-نغمه صبا حسینی در بم صدا

27-جنس صبا در بم صدا با تبدیل به جنس بیات

28-جنس صبا

29-جنس صبا با اشاره به درجه 5 صبا به زیبایی

30-جنس صبا با اشاره به درجه 5 صبا

31-صبا حسینی در بم صدا

32-جنس صبا با دو بار اشاره به درجه 5 صبا (بسیار زیبا) با انتقال به جنس بیات 

33-بیات نوا به زیبایی و فنی با تحریر ولوم صدا با توقف بر درجه 1 بیات 

34-عقد صبا شروع از صبا حسینی در بم صدا با تحریر فنی

35-ثلاثی صبا با تحریر فنی

36-مقام فرعی بیاتین با انتقال به صبا

37-عقد صبا به زیبایی با انتقال به جنس بیات (با اختلاف قرائت)

38-جنس بیات در بم

39-جنس صبا

40-صبا حسینی به زیبایی با انتقال به جنس بیات در انتهای فراز همراه با نفس طویل

41-جنس بیات به زیبایی در بم

42-جنس راست بسیار زیبا و فنی همراه با نفس طویل

43-جنس راست با اشاره مختصر به راست در بالا فنی و زیبا

44-عقد راست در بم

45-انتقال به بیات در یک پرده بالاتر از راست فراز های قبل و سپس انتقال به صبا

46-صبا بسیار فنی و بسیار زیبا با انتقال به بیات

47-جنس صبا

48-جنس صبا با اشاره به درجه 5 صبا در ابتدای فراز

49-جنس صبا با تحریر فنی

50-صبا حسینی در بم صدا

51-جنس صبا در بم صدا با تحریر فنی و قفله مناسب

52-جنس بیات

53-راست از یک پرده زیر بیات قبل به زیبایی با تحریرهای فنی و نفس طویل

54-عقد راست در بم صدا

55-جنس راست در بم

56-عقد راست در بم

57-جنس راست در بم

58-چهارگاه به زیبایی با نفس طویل و قفله زیبا

59-ثلاثی بیات با تحریرهای فنی و انتقال به صبا در بم

60-جنس صبا در بم

61-ثلاثی بیات با شروع از یک درجه زیر قرار

62-مدولاسیون به راست به زیبایی از درجه بیات

63-جنس راست با قفله فنی

64-عقد راست در بم صدا

65-جنس راست با تبدیل به عقد

66-راست در بم صدا با تحریر فاخر

67-عقد راست در بم صدا

68-جنس راست شروع از درجه 1 راست

69-عقد راست

70-عقد راست در بم

71-راست از درجه 5 (غماز راست) با اشاره مختصر به درجات بالاتر در راست به زیبایی

72-عقد راست در بم به زیبایی

73-راست چهارگاه در بم با فرود بر قرار

74-جنس راست در بم

75-ثلاثی راست در بم با اشاره به درجات زیر قرار

76-عقد راست در بم به زیبایی

77-چهارگاه به زیبایی با نفس طویل از درجه 4 راست

78-عقد راست در بم

79-راست نوا

80-عقد راست در بم 

81-عجم چهارگاه از درجه 4 راست به زیبایی و نفس طویل در سوره حمد فراز معروف استاد

82-بیات از یک درجه بالاتر از راست قبل

83-جنس بیات در بم

84-بیات حسینی به زیبایی با تحریر های زیبا در بم صدا

85-تصدیق

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.