مقام شناسی و ذکر نکاتی درباره تلاوت ماندگار سور ق31 تا آخر ذاریات 1-30 نازعات 26 تا آخر طارق 1تا آخر ضحی انشراح اثر استاد بزرگ شیخ مصطفی اسماعیل اجرا شده در سال 1962 :
بخــــــــــــــــــــش اول بررسی تلاوت:
نغمه شناسی مقام های بیات-صبا-نهاوند
نکته مهم: مقام نهاوند در این تلاوت با پردازش لحنی عالی و نغمات کاملا ابتکاری و منحصر بفرد اجرا گردیده (دقایق 35 تا 40) حتما به آن گوش فرا دهید .
بررسی اثر به شیوه فراز به فراز:
مقام بیات سوره ق آیات 31-45
1-شروع از درجه 4 (بیات نوا) در جنس بیات
2-جنس بیات شروع از یک درجه زیر قرار بیات
3-بیات عجمی (درجه 6 بیات) با فرود در جنس بیات و صعود مجدد به بیات عجمی
4-جنس دوم مقام بیات (جنس نهاوند) شروع از درجه 4 مقام بیات
5-بیات نوا (درجه 4 بیات) با اشاره به بیات حسینی (درجه 5 بیات)
6-جنس دوم مقام بیات (نهاوند)
7-جنس بیات
8-بیات شوری (ترکیب بیات-حجاز) دقیقه 4
9-بیات شوری (ترکیب بیات-حجاز)
10-جنس راست در فضای بیات دقیقه 5
11-بیات شوری با حرکات لحنی زیبا دقیقه 5
12-بیات شوری با حرکات لحنی زیبا دقیقه 6
13-بیات شوری با قفله انتظاری روی درجه 7 شوری
14-بیات شوری با قفله انتظاری روی درجه 6 شوری
15-ثلاثی بیات (سه درجه اول)
16-راست با فرود و صعود به بیات در بالا (مقام فرعی نوروز راست)
17-راست
18-ثلاثی بیات در اکتاو دوم با فرود در راست
19-ثلاثی بیات
20-ثلاثی بیات
21-جنس بیات شروع از درجه 4 با فرود در مقام بیات (مقام فرعی حسینی) دقیقه 9 و 10
22-درجه 5 بیات (حسینی) به جنس بیات اضافه گردید
23-جنس بیات
24- بیات نوا و بیات حسینی با فرود در جنس بیات
25-جنس بیات با تحریر مناسب در قفله دقیقه 12
26-بیات عجمی با فرود بر درجه اول بیات
27-ترکیب بیات-حجاز (مقام شوری) در اوج با انتقال به بیات محیر عبارت <ادخولوها بسلام> به زیبایی دقیقه 13 آیه 33و34
28-جنس بیات
29-ثلاثی بیات
30-جنس بیات
31-ترکیب بیات-حجاز (شوری) در اوج با انتقال به بیات محیر عبارت <ادخولوها بسلام> آیه 33و34
32-بیات شوری با حرکات لحنی فنی و زیبا در اوج با انتقال به راست دقیقه 16 آیه 33و34
33-جنس بیات
34-جنس بیات با اشاره به بیات حسینی
35-جنس بیات با اشاره به بیات عجمی
36-جنس بیات با اشاره لحظه ای به بیات حسینی شروع فراز آیه 36
37-جنس بیات شروع از درجه 4 (نوا) با فرود در بیات در پایین (فرود مقام حسینی عشیران) آیه 37 دقیقه 18
38-بیات نوا با اشاره به حسینی با حرکات لحنی زیبا و فنی همراه با فرود وصعود 38 دقیقه 19
39-جنس دوم مقام بیات (جنس نهاوند) آیه 38
40-بیات عجمی در اوج آیه 39 دقیقه 19
41-عقد بیات با فرود بر یک پرده پایین تر از درجه اول بیات دقیقه 20 آیه 39
42-جنس بیات با فرود بر بیات در پایین (فرود مقام حسینی عشیران) دقیقه 20 آیه 40
43-درجات 3 و 4 و 5 در مقام بیات روی کلمه <والستمع> دقیقه 20
44-درجات 3 و 4 و 7 در مقام بیات روی کلمه <والستمع> دقیقه 20
45-درجات 5و 6 بیات (تاکید روی بیات عجمی) روی کلمه <والستمع> دقیقه 20
46- بیات عجمی (درجه 6) با انتقال به شوری آیه 41 دقیقه 21 *
47-شوری با تحریر زیبا دقیقه 21
48-جنس بیات 21
49-شوری در کلمه <والستمع>
50-شوری با تحریر فنی روی قفله
51-ثلاثی بیات
52-شوری در عبارت <ذلک یوم الخروج>
53-شوری در عبارت <انا نحن نحی و نمیت>
54-ثلاثی بیات
55-جنس بیات
56-جنس بیات
57-شوری
58-ترکیب بیات-حجاز (شوری) در اوج دقیقه 24 به زیبایی
59-بیات محیر در اوج با فرود در حجاز دقیقه 24و25 (در واقع حجاز محیر اجرا گردید)
مقام صبا - سوره ق آیه 45 و برگشت به 41 تا 45
60-پیش در آمد صبا در ثلاثی بیات دقیقه 25
61-شروع جنس صبا در عبارت <نحن اعلم بما یقولون> آیه 45
62-صبا
63-صبا حسینی در کلمه والستمع دقیقه 26
64-صبا
65-صبا
66-جنس صبا
67-جنس صبا
68-صبا حسینی در عبارت/<الینا المصیر> آیه 43
69-مقام کامل صبا شروع از صبا حسینی (درجه 5) آیه 43و44
مقام بیات -سوره ق آیه 45 و ذاریات آیات 1-6
70-ثلاثی بیات
71-جنس بیات
72-عقد بیات با حرکات لحنی زیبا و فنی (موتیف سازی) دقیقه 28 آیه 45 ق و اول ذاریات <فذکر ... وذاریات ذروا>
( موتیف سازی یک اصطلاح لحنی است و به این معنا که هنرمند یک ملودی کوچک را دو یا سه بار یا بیشتر تکرار نماید در واقع واحد سازنده جملات لحنی است . در این تلاوت در قسمت نهاوند نمونه کامل یک موتیف سازی لحنی توسط استاد به شکل کاملا ابتکاری اجرا شده است که در ادامه توضیح داده می گردد)
73-ثلاثی بیات
74- جنس بیات
75-مقام کامل بیات شروع از درجه 7 در اوج آیه 4 ذاریات دقیقه 30
76-بیات حسینی با تحریرهای فنی با انتقال به شوری آیات 5و6 دقیقه 30
77-عقد بیات
78-مقام کامل بیات شروع از درجه 7 در اوج آیه 2 ذاریات دقیقه 31
79-اوج مقام شوری آیات 3و4و5و6 دقیقه 32
80-اوج بیات شوری با تحریرهای فنی و زیبا در عبارت تکبیر-بسمله و آیه اول ذاریات 32
81-اوج شوری با قفله انتظاری آیه 2 دقیقه 32
82-ثلاثی بیات
83-ثلاثی بیات با تبدیل به عقد بیات (اشاره به درجه 4و در ادامه درجه 5) با قفله انتظاری در آیه 6 در کلمه <لواقع>
84-اوج مقام حسینی (محیر حسینی) در آیه 6 دقیقه 34
85-جنس صبا در آیه 7 دقیقه 34
مقام نهاوند ذاریات آیات 8-25
86-نهاوند از درجه 1 در آیه 8 دقیقه 35 (اجرای مقام نهاوند از درجه اول آن تقریبا فقط در تلاوت استاد مصطفی اسماعیل معمول است و دیگر قاریان از ثلاثی نهاوند یا درجه 4 و 5 نهاوند وارد مقام نهاوند می گردند.)
87-ثلاثی نهاوند
88-ثلاثی نهاوند با پردازش لحنی استثنایی به همراه موتیف سازی با اجرای مداوم فواصل 2/5 پرده ای (درجه 3 نهاوند و یک درجه پایین تر از قرار نهاوند) در عبارت <قتل الخراصون الذین هم فی غمره> و همچنین در ادامه فراز پردازش لحنی فوق العاده با موتیف سازی در اجرای درجات 1و2و4 نهاوند در عبارت<یسئلون ایان یوم الدین> دقیقه 35
89-ثلاثی نهاوند با پردازش لحنی بسیار خوب ، فرود به درجه زیر قرار نهاوند صعود درجه به درجه به همراه تحریر های بسیار گوش نواز و فاخر تا درجه 5 نهاوند دقیقه 36 آیه 13و14
90-غماز نهاوند (نهاوند از درجه 5) با فرود بر قرار نهاوند آیه 15 دقیقه 36
91-عجم در فضای نهاوند آیه 16 دقیقه 37
92-عجم در فضای نهاوند آیه 16 دقیقه 37
93-عجم در فضای نهاوند با انتقال به نهاوند مرصع (با قفله ابتکاری در کلمه <یستغفرون>) آیات17و18 دقیقه 37
94-ثلاثی نهاوند با اشاره لحظه ای به درجه 4 نهاوند در کلمه <اموالهم>
95-غماز نهاوند (نهاوند از درجه 5) با فرود در قرار نهاوند آیه 20 دقیقه 38
96- نهاوند از درجه 3 (با ایجاد عجم در فضای نهاوند) با ارتقاء به جنس نهاوند همراه با تحریر های فاخر (در کلمه <توعدون>) با پردازش لحنی فوق العاده آیه 21و22 دقیقه 38و39
97-غماز نهاوند (نهاوند از درجه 5) آیه 23 در عبارت <فورب السماء والارض> با فرود بر قرار نهاوند دقیقه 39
98-عجم در فضای نهاوند شروع از درجه 3 با فرود بر قرار نهاوند آیه 23 دقیقه 39 در عبارت <انه لحق ... تنطقون>
99-عجم در فضای نهاوند شروع از درجه 5 آیه 23 دقیقه 40 در عبارت <انه لحق ... تنطقون>
100-ترکیب نهاوند-بیات در اوج (عشاق مصری) با پردازش لحنی کاملا ابتکاری و خاص استاد بسیار فنی و زیبا و تاثیر گذار آیه 24و25 دقیقه 40 در عبارت <هل اتئک ... فقالوا سلاما>
بخـــــــــــــش دوم
- تحلیل مقام های راست، سه گاه، چهارگاه
تذکر: اگر میخواهید مقام فرعی سوزناک (ترکیب راست-حجاز) را در اوج مقام راست به شیوه ابتکاری شیخ مصطفی اسماعیل بشنوید دقیقه 57 تلاوت را گوش کنید.
خلاصه ای از نکات مهم تلاوت در بخش دوم:
1-ترکیب راست-راست (مقام فرعی نیشابورک) در اوج <هل اتئک ... سلاما> دقیقه 46 آیه 25 (در فرود نت شاهد درجه سه گاه است لذا فاصله سه گاه شنیده می گردد. ولی توقف بر درجه راست می باشد.) بسیار فنی و زیبا
2- راست گردان (اوج مقام راست) با انتقال به سه گاه بزرگ (اوج مقام سه گاه) در کلمه <قالوا> با فرود در چهارگاه (در عبارت <وبشروه بغلام علیم>) دقیقه 51 در عبارت <فاوجس ... علیم>
3-تقطیع لحنی زیبا در آیه 30 روی کلمات < والارض بعد ذلک دحها> دقیقه 56
4-ترکیب حجاز-راست در اوج (مقام فرعی سوزناک)، که جنس حجاز در کلمه <بنئها> اجرا گردید و جنس راست در فراز بعدی اجرا شد (با صعود با فاصله درجه 5 به درجه 8 مقام و در فرود به صورت درجه به درجه با توقف بر درجه 5) دقیقه 57
5-چهارگاه فنی 40و41 دقیقه 60 زیبا و فنی با حرکات لحنی فنی و زیبا - دقیقه 50 هم مشابه آن اجرا گردیده بود
6-انجام مدولاسیون با انتقال به راست در دو درجه پایین تر از سه گاه فراز های قبل - سوره انشراح آیات 1و2 (تلاوت دو درجه میافتد)
7-حرکات لحنی زیبا و فنی در فرود مقام راست با پردازش لحنی قوی - آیه 11 و اول انشراح دقیقه 80 و ابتدای 81
کلیه نکات برگزیده تلاوت در بخش دوم:
مقام راست ق 21 تا 25
-اوج راست (عقد راست در اوج شروع از درجه سوم) آیات 24و25 دقیقه 43 <هل اتئک ... سلاما>
-عقد راست (پنج درجه اول راست) آیه 25 دقیقه 43
-عقد راست با توقف بر یک درجه پایین تر از قرار راست آیه 25 دقیقه 43 <قال سلام قوم منکرون>
-انتقال به نهاوند در کلمه <افلا تبصرون> آیه 21 دقیقه 43
-غماز راست (درجه 5) با فرود بر قرار راست آیه 24 دقیقه 45
-اوج راست آیه 24 و 25 تا عبارت <قالوا سلاما> دقیقه 45
-درجات 3و4و5 راست <اذ دخلوا علیه فقالوا سلاما> دقیقه 46
-ترکیب راست-راست (مقام فرعی نیشابورک) در اوج <هل اتئک ... سلاما> دقیقه 46 آیه و 25 در فرود نت شاهد درجه سه گاه است لذا فاصله سه گاه شنیده می گردد. ولی توقف بر درجه راست می باشد. بسیار فنی و زیبا
-چهارگاه آیه 25 دقیقه 48 <اذ دخلوا علیه فقالو سلاما>
-اوج راست با انتقال به سه گاه بزرگ (اوج سه گاه) در کلمه لا تخف با فرود در چهارگاه (در عبارت <وبشروه بغلام علیم>) آیه 51 در عبارت <فاجس ... علیم>
-راست در سوره نازعات آیه 26 دقیقه 52
-راست با استفاده از فواصل بسیار فنی در درجات 1و2و5 آیه 26 دقیقه 53
-راست با تحریر ویژه و فنی خود استاد روی کلمه السماء آیه 27 دقیقه 54 با اجرای تحریر فنی روی <بنئها>
-راست با انتقال به نهاوند در کلمه <ام السماء> آیه 27 دقیقه 53
-راست با انتقال به نهاوند در کلمه <بنئها> آیه 27 دقیقه 55
-اوج راست در آیه 27 به زیبایی دقیقه 55 آیه 27 با توقف روی <سماء>
-اوج راست در آیه 27 به زیبایی دقیقه 55 آیه 27 بدون توقف
-تقطیع لحنی زیبا در آیه 30 روی کلمات < والارض بعد ذلک دحها> دقیقه 56
-راست با تحریرهای فنی 31و32و33و57
-اوج راست در آیه 27و57
-ترکیب حجاز - راست در اوج سوزناک البته فقط در کلمه بنئها و در جنس حجاز اجرا گردید و راست در فراز بعدی اجرا شد صعود با فاصله 5به 8 راست، در فرود به صورت درجه به درجه با توقف بر درجه 5 راست. دقیقه 57
-اوج راست 31و32 و33 با فرود بسیار زیبا بوسیله نوروز راست دقیقه 58
-چهارگاه 34-41 شروع از دقیقه 59
-چهارگاه فنی 40و41 دقیقه 60 زیبا و فنی با حرکات لحنی فنی و زیبا دقیقه 50 هم مشابه آن اجرا گردیده بود
-راست آیه 42 دقیقه 64 تا آخر سوره نازعات
-سه گاه طارق 1 دقیقه 65
-گردانیه سه گاه (درجه 6 سه گاه) دقیقه 65و66 آیات 1و2
-گردانیه سه گاه با انتقال به درجه 5 سه گاه با تحریرهای زیبا با فرود در سه گاه 1-4 دقیقه 66
-تکبیر و بسمله و آیه اول سوره طارق با پردازش لحنی زیبا و فنی و متفاوت در سه گاه با انتقال به سه گاه بزرگ (جواب الجواب سه گاه) دقیقه 67
-سه گاه بزرگ (اوج مقام سه گاه) در اوج با فرود در مقام سه گاه به زیبایی در آیه 1-4 سوره طارق از قسمت <ما الطارق ... حافظ> در فرود مقام سه گاه
-سه گاه مستعار (رمل) در آیه 8 طارق دقیقه 69
-مقام هزام (ترکیب سه گاه-حجاز) آیه 10 دقیقه 70
-مقام نیشابورک (ترکیب راست-راست) با فرود در سه گاه 15و16و17 دقیقه 70
-مدولاسیون با انتقال به راست در دو درجه پایین تر از سه گاه فراز های قبل انشراح آیات 1و2
-راست با انتقال به نهاوند آیه 3 دقیقه 77
-مقام نیشابورک در اوج مقام راست (یک درجه از دو اکتاو فراتر می رود) آیه 6 دقیقه 78
-مقام نیشابورک در اوج مقام راست آیات 7 و 8 ضحی دقیقه 79 زیبا وفنی
-حرکات لحنی زیبا و فنی در فرود مقام راست کبیر با پردازش لحنی قوی آیه 11 و اول شرح
-تین 1-3 تصدیق ناگهانی و عجیب در راست
پایان