مقام شناسی و بررسی لحنی تلاوت زیبا و فنی سوره های فرقان انشراح تین اثر استاد مصطفی اسماعیل :
مقام های اصلی :
1-بیات 2-صبا 3-حجاز 4-نهاوند 5-راست 6-عجم و چهارگاه
مقام های فرعی:
1-مقام حسینی 2-مقام نوروز راست 3-مقام شوری 4-مقام حجازکار 5-مقام فرح فزا 6-مقام نیشابورک 7-نغمه راست رهاوی
برای دریافت تلاوت کلیک نمایید.
مدت تلاوت 28 دقیقه حجم فایل 7 مگابایت
بررسی مقامی به شیوه فراز به فراز:
1-استعاذه - بیات
2-بسمله - بیات
3-بیات - نغمه بیات نوا
4-بیات - بیات عجمی
5-بیات - بیات حسینی با تحریر زیبا روی کلمه <فیها>
6-بیات - مقام بیات شوری فنی و شنیدنی
7-بیات - راست در فضای بیات به شکل مقام فرعی حسینی
8-بیات - راست در فضای بیات به زیبایی
9-بیات - بیات محیر با فرود در راست
10-بیات - ترکیب مقام حسینی و مقام نوروز راست به زیبایی
11-بیات - بیات دوکاه در اکتاو دوم
12-بیات - ثلاثی بیات
13-بیات - جنس بیات در اکتاو دوم به زیبایی
14-بیات - نوروز راست
15-بیات - ثلاثی بیات
16-بیات - جنس بیات با شیوه خاص خود استاد به زیبایی با تحریر معروف ایشان
17-صبا - جنس صبا بسیار فنی و زیبا با استفاده کاملا ویژه از تکنیک جداسازی لحنی کلمات - به استفاده از این تکنیک در جداسازی کلمات <وکان> <بین> <ذلک> دقت نمایید.
18-صبا - نغمه صبا حسینی به زیبایی (غماز مقام صبا) و استفاده از تکنیک جداسازی (تقطیع) لحنی کلمات در این فراز
19-بیات - نغمه خاص مدگردی در تلاوت استاد (این نغمه موقع تعویض مقام توسط استاد استفاده می گردد)
20-بیات - مقام نوروز راست
21-بیات - فرود در مقام بیات
22-بیات - جنس بیات
23-بیات - نغمه بیات نوا به زیبایی با تحریرهای فنی در کلمه <فاولئک>
24-بیات - نغمه بیات عجمی در اوج به زیبایی
25-بیات - مقام بیات شوری در اوج بیات به زیبایی
26-صبا - جنس صبا
27-صبا - عقد صبا (پنج درجه اول مقام صبا)
28-صبا - نغمه صبا حسینی با انتقال به عجم و انتقال دوباره به صبا - اجرای زیبا
29-بیات - نغمه مدگردی خاص تلاوت استاد
30-حجاز - نغمه حجازکار به زیبایی
31-حجاز - جنس حجاز
32-حجاز - نغمه حجاز نوا
33-حجاز - جنس حجاز با فرود در مقام حجاز
34-حجاز - نغمه حجاز حسینی به زیبایی
35-حجاز - حجازکار
36-نهاوند - انتقال از حجاز به ثلاثی نهاوند
37-نهاوند - عجم در فضای نهاوند (مقام فرعی فرحفزا) در عقد نهاوند (منظور از عقد، پنج درجه اول نهاوند است) بسیار زیبا و فنی
38-نهاوند - نغمه نهاوند نوا بسیار زیبا و فنی به سبک خود استاد (غماز نهاوند - درجه پنجم نهاوند)
39-راست - جنس راست
40-راست - اجرای زیبا و فنی در جنس راست
41-راست - مقام فرعی نیشابورک (ترکیب راست-راست) تا درجه 8 این مقام استاد اوج گرفت
42-عجم - چهارگاه با انتقال به راست
43-راست - عقد راست
44-راست - نغمه راست نوا با اشاره به نغمه نیشابورک - بسیار زیبا، بسیار فنی و خاص سبک استاد
این نغمه یکی از نغماتی است که استاد کامل یوسف از استاد تقلید نموده است
45-راست - جنس راست
46-راست - مقام نیشابورک در اوج راست به زیبایی
47-راست - جنس راست با اشاره به درجات زیر قرار راست با صعود مجدد در راست در ابتدای سوره انشراح
48-راست - نغمه راست رهاوی به زیبایی در ابتدای سوره انشراح
49-راست - عقد راست با انتقال به گردانیه مقام راست (گردانیه همان اوج مقام راست است) به فرود لحنی فنی در عبارت <الم نشرح لک> دقت نمایید.
50-راست - عقد راست
51-راست - راست با اشاره به درجات زیر قرار راست
52-عجم - چهارگاه به زیبایی
53-عجم - چهارگاه
54-عجم - اجرای فنی در عجم با اشاره به درجات زیر قرار و انتقال به چهارگاه - مشابه این فراز در تلاوت استاد عبدالباسط شنیده می شود
55-عجم - اجرای فنی و زیبا در عجم با اشاره به درجات زیر قرار و انتقال به چهارگاه و قفله فنی و زیبا
56-عجم - اجرای فنی در عجم مشابه قاریان بسیار قدیمی مصر
57-بیات - انتقال به مقام فرعی حسینی و فرود در این مقام
58-تصدیق در بیات
پایان
نوشته: مهندس احسان اعتباریان
در قاریان و فنون تلاوت تلگرام