نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم
نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم

تحلیل مقامی تلاوت فرقان انشراح تین اثر استاد مصطفی اسماعیل

مقام شناسی و بررسی لحنی تلاوت زیبا و فنی سوره های فرقان انشراح تین اثر استاد مصطفی اسماعیل :

برو تلاوت های ماندگار

   دانلود تلاوت در ادامه مطلب مدت تلاوت 28 دقیقه حجم فایل 7 مگابایت


مقام های اصلی :

1-بیات 2-صبا 3-حجاز 4-نهاوند 5-راست 6-عجم و چهارگاه


مقام های فرعی:

1-مقام حسینی 2-مقام نوروز راست 3-مقام شوری 4-مقام حجازکار 5-مقام فرح فزا 6-مقام نیشابورک 7-نغمه راست رهاوی


برای دریافت تلاوت کلیک نمایید.

 مدت تلاوت 28 دقیقه حجم فایل 7 مگابایت


  بررسی مقامی به شیوه فراز به فراز:

1-استعاذه - بیات

2-بسمله - بیات

3-بیات - نغمه بیات نوا

4-بیات - بیات عجمی

5-بیات - بیات حسینی با تحریر زیبا روی کلمه <فیها>

6-بیات - مقام بیات شوری فنی و شنیدنی

7-بیات - راست در فضای بیات به شکل مقام فرعی حسینی

8-بیات - راست در فضای بیات به زیبایی

9-بیات - بیات محیر با فرود در راست

10-بیات - ترکیب مقام حسینی و مقام نوروز راست به زیبایی

11-بیات - بیات دوکاه در اکتاو دوم

12-بیات - ثلاثی بیات

13-بیات - جنس بیات در اکتاو دوم به زیبایی

14-بیات - نوروز راست

15-بیات - ثلاثی بیات

16-بیات - جنس بیات با شیوه خاص خود استاد به زیبایی با تحریر معروف ایشان

17-صبا - جنس صبا بسیار فنی و زیبا با استفاده کاملا ویژه از تکنیک جداسازی لحنی کلمات - به استفاده از این تکنیک در جداسازی کلمات <وکان> <بین> <ذلک> دقت نمایید.

18-صبا - نغمه صبا حسینی به زیبایی (غماز مقام صبا) و استفاده از تکنیک جداسازی (تقطیع) لحنی کلمات در این فراز

19-بیات - نغمه خاص مدگردی در تلاوت استاد (این نغمه موقع تعویض مقام توسط استاد استفاده می گردد)

20-بیات - مقام نوروز راست

21-بیات - فرود در مقام بیات

22-بیات - جنس بیات

23-بیات - نغمه بیات نوا به زیبایی با تحریرهای فنی در کلمه <فاولئک>

24-بیات - نغمه بیات عجمی در اوج به زیبایی

25-بیات - مقام بیات شوری در اوج بیات به زیبایی

26-صبا - جنس صبا

27-صبا - عقد صبا (پنج درجه اول مقام صبا)

28-صبا - نغمه صبا حسینی با انتقال به عجم و انتقال دوباره به صبا - اجرای زیبا

29-بیات - نغمه مدگردی خاص تلاوت استاد

30-حجاز - نغمه حجازکار به زیبایی

31-حجاز - جنس حجاز

32-حجاز - نغمه حجاز نوا

33-حجاز - جنس حجاز با فرود در مقام حجاز

34-حجاز - نغمه حجاز حسینی به زیبایی

35-حجاز - حجازکار

36-نهاوند - انتقال از حجاز به ثلاثی نهاوند

37-نهاوند - عجم در فضای نهاوند (مقام فرعی فرحفزا) در عقد نهاوند (منظور از عقد، پنج درجه اول نهاوند است) بسیار زیبا و فنی

38-نهاوند - نغمه نهاوند نوا بسیار زیبا و فنی به سبک خود استاد (غماز نهاوند - درجه پنجم نهاوند)

39-راست - جنس راست

40-راست - اجرای زیبا و فنی در جنس راست 

41-راست - مقام فرعی نیشابورک (ترکیب راست-راست) تا درجه 8 این مقام استاد اوج گرفت

42-عجم - چهارگاه با انتقال به راست

43-راست - عقد راست

44-راست - نغمه راست نوا با اشاره به نغمه نیشابورک - بسیار زیبا، بسیار فنی و خاص سبک استاد

این نغمه یکی از نغماتی است که استاد کامل یوسف از استاد تقلید نموده است

45-راست - جنس راست

46-راست - مقام نیشابورک در اوج راست به زیبایی

47-راست - جنس راست با اشاره به درجات زیر قرار راست با صعود مجدد در راست در ابتدای سوره انشراح

48-راست - نغمه راست رهاوی به زیبایی در ابتدای سوره انشراح

49-راست - عقد راست با انتقال به گردانیه مقام راست (گردانیه همان اوج مقام راست است) به فرود لحنی فنی در عبارت <الم نشرح لک> دقت نمایید.

50-راست - عقد راست

51-راست - راست با اشاره به درجات زیر قرار راست

52-عجم - چهارگاه به زیبایی

53-عجم - چهارگاه

54-عجم - اجرای فنی در عجم با اشاره به درجات زیر قرار و انتقال به چهارگاه - مشابه این فراز در تلاوت استاد عبدالباسط شنیده می شود

55-عجم - اجرای فنی و زیبا در عجم با اشاره به درجات زیر قرار و انتقال به چهارگاه و قفله فنی و زیبا

56-عجم - اجرای فنی در عجم مشابه قاریان بسیار قدیمی مصر

57-بیات - انتقال به مقام فرعی حسینی و فرود در این مقام

58-تصدیق در بیات

پایان

نوشته: مهندس احسان اعتباریان

در قاریان و فنون تلاوت تلگرام