نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم
نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم

تحلیل مقامی تلاوت حجرات ق حاقه 1950 اثر استاد مصطفی اسماعیل

مقام شناسی و تحلیلی بر تلاوت فاخر و جذاب از سوره های حجـــــــــــــرات ق حاقه اثر استاد مصطفی اسماعیل اجرا شده در میت غمر مصر سال 1950 میلادی.

عکس استاد مصطفی اسماعیل در حال تلاوت

تلاوت های ماندگار

دریافت تلاوت در ادامه مطلب 

مقامات اصلی :

1-بیات 2-حجاز 3-سه گاه 4-راست 4-چهارگاه


مقامات فرعی در بخش اول:

1-شوری 2-نوروز راست 3-حسینی


نکات تلاوت:

1-اجرای مقام بیات در این تلاوت به مدت 32 دقیقه و در حدود 40 درصد زمان تلاوت می باشد.

2-مدل اجرای نغمات در مقام بیات در این تلاوت، با اثر ماندگار حجرات ق انشراح توحید بسیار نزدیک است.


جهت دانلود تلاوت کلیک نمایید

(مدت تلاوت 67 دقیقه و به حجم 7 مگابایت)


محقق: مهندس اعتباریان

در قاریان و فنون تلاوت تلگرام

 

 بررسی مقامی تلاوت به شیوه فراز به فراز:

الف-مقام بیات

1-بسمله در بیات

2-استعاذه در بیات

3-بیات - بیات نوا 

4-بیات - بیات عجمی

5-بیات - بیات حسینی با تحریر فاخر روی کلمه <لتعارفوا>

6-بیات - بیات شوری

7-بیات - نغمه محیر از مقام فرعی حسینی

8-بیات - بیات حسینی به زیبایی با تحریر فنی روی <لتعارفوا>

9-بیات - بیات عجمی با انتقال به شوری

10-بیات - فرود در بیات با تحریر قدرتی فاخر روی <علیم>

11-بیات - بیات شوری

12-بیات - شوری با انتقال به نغمه حجاز محیر در <ولما ... قلوبکم>

13-بیات - شوری

14-بیات - شوری به زیبایی کلمه <شیئا> دقت نمایید

15-بیات - فرود در بیات

16-بیات - راست در فضای بیات به زیبایی

17-بیات - راست در فضای بیات زیبا و فنی (فراز قابل توجه برای قراء) دقیقه 9

18-بیات - بیات محیر (یا همان بیات دوکاه در اکتاو دوم)

19-بیات - نوروز راست

20-بیات - ادامه نوروز راست

21-بیات - نوروز راست

22-بیات - ثلاثی بیات در اکتاو دوم با توقف بر درجه راست

23-بیات - فرود در مقام حسینی و انتقال به نوروز راست

24-بیات - ثلاثی بیات در اکتاو دوم با توقف بر درجه راست

25-بیات - ثلاثی بیات با شروع فراز از درجه صفر بیات که در انتهای فراز جنس بیات تشکیل گردید.

26-بیات - جنس بیات

27-بیات - جنس بیات بسیار فنی و زیبا

28-بیات - ثلاثی بیات با توقف بر درجه صفر بیات (درجه راست - یک پرده زیر قرار بیات)

29-بیات - راست در فضای بیات

30-بیات - نوروز راست فنی و زیبا

31-بیات - نوروز راست

32-بیات - جنس بیات

33-بیات - بیات نوا بسیار زیبا و بسیار فنی (فراز قابل توجه) دقیقه 17

34-بیات - نوروز راست به زیبایی

35-بیات - بیات عجمی به زیبایی  شروع فراز از درجه 3 بیات 

36-بیات - بیات عجمی

37-بیات - فرود در جنس بیات

38-بیات - بیات نوا در الله اکبر

39-بیات - قسمت های اوج مقام بیات در مقام فرعی شوری - بسیار زیبا و تاثیر گذار - اوج گیری استاد تا درجه لا (la) با فرکانس تقریبی 440hz در این فراز

40-بیات - صعود درجه به درجه در بیات با شروع فراز از درجه صفر بیات (درجه راست - یک پرده زیر درجه اول بیات) - این فراز بسیار فنی است ولی در سایه فراز قبلی که در اوج شوری بود، قرار گرفته است - فرازی است ابتکاری در دقیقه 22

41-بیات - جنس بیات با فرود در بیات

42-بیات - جنس بیات در اکتاو دوم با فرود کامل و زیبا در مقام بیات و قفله فنی

43-بیات - در الله اکبر

44-بیات - قسمت های اوج مقام بیات در مقام فرعی شوری - بسیار زیبا و تاثیر گذار - اوج گیری تا درجه لا (la) با فرکانس تقریبی 440هرتز در این فراز

45-بیات - بیات دوکاه با قفله انتظاری

46-بیات - جنس بیات

47-بیات - اجرای فنی بیات دوکاه 

48-بیات - جنس بیات با فرود در بیات - فراز قابل توجه - به <ذلک رجع بعید> دقت نمایید

49-بیات - ثلاثی بیات با فرود در بیات با انتقال و توقف بر درجه راست -فراز فنی

50-بیات - جنس بیات فنی و زیبا با توقف بر درجه صفر بیات

51-بیات - بیات نوا به زیبایی با تحریر خاص استاد 

52-بیات - جنس بیات با فرود و توقف در جنس راست با حالت صوتی خاص سبک استاد

53-بیات - بیات نوا بسیار زیبا و فنی و ابتکاری دقیقه 28

54-بیات - ثلاثی بیات با تحریر بسیار فنی روی السماء و توقف بر درجه شروع سه گاه (درجه دوم بیات) در قفله عبارت یعنی در <فوقهم> - فراز فنی و جالب

55-بیات - جنس بیات

56-بیات - بیات نوا بسیار زیبا و بسیار فنی و کاملا ابتکاری دقیقه 30

57-بیات - قسمت های اوج مقام بیات در مقام شوری - بسیار زیبا و تاثیرگذار

58-بیات - مقام شوری به شکل انتظاری - فراز کاملا ابتکاری

59-بیات - بیات شوری بسیار زیبا و بسیار فنی و کاملا ابتکاری با انتقال به اوج مقام شوری در <القینا فیها رواسی> دقیقه 32

60-بیات - نغمه خاص مدولاسیون (مد گردی) برای انتقال و تغییر مقام به شیوه خاص و استادانه خود استاد در عبارت <وانبتا فیها من کل زوج بهیج>


پایان مقام بیات در دقیقه 33 تلاوت




ب-مقام حجاز

شروع قسمت دوم تحلیل از دقیقه 33 از فراز <تبصره و ذکری لکل عبد منیب>

61-حجاز - <تبصره و ذکری لکل عبد منیب> در حجازکار

62-حجاز - نغمه مدولاسیون با انتقال به حجازکار

63-حجاز - فرود زیبا در مقام حجازکار

64-حجاز - نغمه حجازکار با قفله بسیار فنی در <باسقت>

65-حجاز - ثلاثی حجاز

66-حجاز - حجازکار

67-حجاز - جنس حجاز بسیار زیبا و فنی با محوریت نغمه حجاز نوا

68-حجاز - نغمه حجاز حسینی (شاهد و محور نغمه درجه پنجم مقام حجاز)

69-حجاز - نغمه حجاز حسینی (محور نغمه درجه پنجم مقام حجاز)

70-حجاز - نغمه حجاز حسینی با انتقال به جنس حجاز و اجرای نغمه حجاز نوا - بسیارفنی، بسیار زیبا، شنیدنی

71-حجاز - نغمه خاص مدولاسیون در حجاز

72-حجاز - فرود در مقام حجازکار زیبا و فنی 

73-حجاز - جنس حجاز - فنی و زیبا - با اشاره به درجه 5 حجاز

74-حجاز - نغمه حجاز حسینی

75-حجاز - حجاز حسینی

76-حجاز - فرود فنی و زیبا در مقام حجازکار

77-حجاز - حجازکار

78-حجاز - حجاز دوکاه با انتقال به حجازکار

79-حجاز - فرود در حجازکار با صعود و فرود مجدد در مقام حجازکار

80-حجاز - نغمه حجاز حسینی - شنیدنی و جالب

81-حجاز - قسمت های اوج مقام حجاز در نغمه حجاز محیر (جواب الجواب صدا در مقام حجاز) - اوج گیری تا درجه سی (Si) (با فرکانس تقریبی  485hz) +

نکته جالب: اوج مقام حجاز (حجاز محیر) از اوج مقام شوری که در قسمت قبل مورد بررسی قرار گرفت، یک پرده بالاتر است. از روی صدای استاد نیز می توان به این تفاوت پی برد.

82-حجاز - حجاز دوکاه با فرود انتظاری در حجاز

83-حجاز  - حجاز دوکاه با فرود در حجازکار - فراز بسیار فنی، اصیل و شنیدنی +

84-حجاز - فرود در مقام کامل حجاز (شروع از بیات و فرود در حجاز)


ج-مقام سه گاه

85-سه گاه - مقام هزام با اجرایی نزدیک با اجرای حجازکار - فنی و زیبا

86-حجاز - حجازکار با انتقال به هزام

87-سه گاه - ورود کامل به مقام سه گاه

88-سه گاه - ترکیب سه گاه-حجاز (مقام فرعی هزام)

89-سه گاه 

90-سه گاه - غماز سه گاه به سبک خاص خود استاد (منظور از غماز، نغمه ای با محوریت درجه پنجم مقام است)

91-سه گاه - تکبیر و بسمله و الحاقه

92-سه گاه - غماز سه گاه (معروف به سه گاه اوج) بسیار زیبا و تاثیرگذار به شیوه خاص استاد

93-سه گاه 

94-سه گاه - فرود در مقام عراق (ترکیب سه گاه-بیات)

95-سه گاه - بسمله و الحاقه

96-سه گاه - بسمله

97-سه گاه - سه گاه اوج (منظور غماز سه گاه است) زیبا و شنیدنی

98-سه گاه - قرار سه گاه

99-سه گاه - فرود در مقام عراق

د-مقام راست

100-راست - بسمله - تلاوت دو درجه صوتی کاهش می یابد

101-راست - نغمه راست چهارگاه (شاهد نغمه درجه 4 راست)

102-راست - قرار راست

103-راست - عقد راست (پنج درجه اول مقام راست)

104-راست - نغمه راست چهارگاه - شنیدنی

105-راست - جنس راست 

106-راست - جنس راست به زیبایی با انتقال به رهاوی

107-راست - نغمه راست چهارگاه به زیبایی و فنی +

108-راست - عقد راست با تحریرهای مناسب

109-راست - عقد راست با انتقال به ثلاثی نهاوند در <اخذت الرابیه>

110-راست - اجرای فنی و زیبا در عقد راست  +

و-مقام عجم

111-عجم - نغمه چهارگاه

112-عجم - غماز عجم به زیبایی با انتقال به ثلاثی نهاوند در <واهیه>

ه-مقام راست

113-راست - جنس راست

114-راست - اوج راست با انتقال به جنس راست سپس مجددا اوج مقام راست در <لا تخفی منکم خافیه>

115-راست - نغمه ای بر درجه دوم مقام راست 

116-راست - اوج مقام راست

ی-مقام سه گاه

117-سه گاه - صعود دو درجه ای صوت

118-سه گاه - 

119-سه گاه - فرود و صعود در سه گاه

120-سه گاه - فنی و زیبا

121-سه گاه - قرار

122-سه گاه - فرود در سه گاه

123-سه گاه - قرار سه گاه

124-سه گاه - غماز مقام سه گاه (معروف به نغمه سه گاه اوج)

125-سه گاه - قرار سه گاه - فنی +

126-سه گاه - اشاره به هزام

127-سه گاه - فرود در سه گاه

128-سه گاه - جنس راست در فضای مقام سه گاه - شروع نغمه از درجه 3 سه گاه و صعود تا درجه 6 سه گاه

129-سه گاه - اوج راست در فضای سه گاه (بر روی درجه 6 سه گاه قرار دارد)

130-سه گاه - اوج راست در فضای سه گاه - زیبا و شنیدنی

تصدیق


محقق: مهندس احسان اعتباریان

در قاریان و فنون تلاوت تلگرام