نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم
نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم

تحلیل تلاوت سوره های تحریم حاقه نازعات فجر استاد مصطفی اسماعیل

 بررسی مقامی و ذکر نکاتی مهم پیرامون تلاوت فنی و زیبای سور تحریم حاقه نازعات فجر اثر استاد مصطفی اسماعیل به مدت 67 دقیقه :


 مقام بیات در سوره تحریم

 نکات برتر تلاوت در این بخش :

1-استفاده از جنس حجاز در فضای بیات دقایق 6 تا 8

2-استفاده از راست در فضای بیات به زیبایی دقایق 10 تا 12 (مقام حسینی)

3-استفاده از حجاز محیر در فضای مقام بیات پنج مرتبه در دقایق 19 و 20 - 26-28-35-39

4-اجرای کامل مقام بیات (با دو جنس بیات-نهاوند) در اوج بیات به فرم بالا رونده (صعودی) در دقایق 22-25-27-34

5-اجرای شگفت انگیز و بسیار جذاب نغمه حسینی از مقام بیات نکته 56 دقیقه 37



  بیان نکات برگزیده تلاوت :

1-شروع تلاوت پس از استعاذه و بسمله در ثلاثی بیات

2-در ادامه جنس بیات اجرا گردیده است

3-بیات حسینی در <یاایها النبی ... لک> دقیقه 3

4-بیات عجمی <تبتغی مرضات ازواجک> 3

5-مقام فرعی شوری (ترکیب بیات-حجاز) در عبارت <والله غفور رحیم> دقیقه 3

6-درجه 6و7 مقام شوری و انتقال به درجه 6و5 سه گاه در عبارت <یا ایها... لک> با توقف بر درجه 4 شوری در آخر فراز دقیقه 4 

7-مقام شوری <تبتغی مرضات ازواجک> دقیقه 5

8-ثلاثی بیات <والله غفورالرحیم> 5

9-جنس حجاز <قد فرض ... مولئکم>

10-ثلاثی بیات<والله علیم حکیم>

11-جنس حجاز در بسم الله الرحمن الرحیم 6

12-جنس حجاز در بسم الله الرحمن الرحیم و آیه اول تحریم دقیقه6و7

13-عقد حجاز <تبتغی مرضات ازواجک> 7

14-جنس حجاز <قد فرض الله تحله ایمانکم>7

15-راست در فضای بیات <و اذ اسرالنبی ... حدیثا> 8

16-مقام فرعی نوروز راست زیبا و فنی <فلما نباها ... الخبیر> 9

17-راست در فضای بیات <و اذ اسرالنبی ... حدیثا>

18-راست با فرود کوتاه در حجاز سپس صعود مجدد به راست در بالا در عبارت<فلما نباها ... بعض> استفاده از این فراز در بیات مقدماتی بدیع و جالب است و  در تلاوت های دیگر استاد تکرار نشده است 10و11

19-نوروز راست <فلما نباها...الخبیر> 11

20-بازگشت به راست در فضای بیات

21-مقام نوروز راست به شکل متفاوت از دیگر اجراها زیبا و فنی 12

22-انتقال به بیات در اکتاو دوم 13

23-ثلاثی بیات با فرود و صعود در بیات <عسی ربه ... خیرا منکن> 13

24-فرود در مقام حسینی در کلمه <مومنات>13

25-جنس بیات در کلمه <مسلمات>13

26-اجرای فوق العاده و تاثیر گذار  آیه 5 در جنس بیات 14

27-ثلاثی بیات آیات7و8و9و10 شروع فراز از یک پرده پایین تر از درجه اول بیات 15

28-جنس بیات 15

29-اجرای زیبا و فنی در عقد بیات با محوریت درجه 4 بیات دقیقه 17

30-مقام شوری در اوج بیات با انتقال به بیات محیر سپس فرود در حجاز دقیقه 19و20 آیه 5 در واقع انتقال از شوری به مقام حجاز

31-انتقال به بیات

32-بیات عجمی در اوج <قوا انفسکم ... الحجاره> 21

33-مقام کامل بیات (بیات-نهاوند) در اوج <علیها...امرهم> 22

34-بیات عجمی در اوج با فرود در درجه راست (یک پرده پایین تر از بیات) به زیبایی و فنی<یا ایها ... الیوم> 23

35-جنس بیات با تحریر معروف و زیبا در کلمه <نصوحا> 24

36-عقد بیات با توقف بر درجه راست <عسی ... جنات> 25

37-مقام بیات در اوج <ویدخلکم جنات>25

38-مقام کامل بیات در اوج با انتقال به شوری در اوج بسیار زیبا وفنی دقیقه 25و26

39-بیات محیر با فرود در حجاز (در واقع حجاز محیر) <نورهم ... ایدیهم> 26

40-مقام بیات در اوج <نورهم ... باایمانهم> 27

41-بیات شوری در اوج <نورهم ... باایمانهم>27و28

42-اوج مقام حجاز (حجاز محیر) <نورهم ... باایمانهم> 28

43-عقد بیات زیبا و فنی همرا با تحریر معروف استاد و قفله مناسب <یقولون ... قدیر> 29

44-اجرای بسیار فنی و زیبای حجاز محیر 30

45-انتقال به بیات 30

46-شوری در اوج <یا ایها النبی... علیم> به زیبایی و فنی 31

47-بیات حسینی به زیبایی و فنی <وضرب الله ... اذ قالت> 33

48-جنس بیات  <وضرب الله ... اذ قالت> 33

49-مقام بیات زیبا و  فنی <وضرب الله ... اذ قالت> 34

50-حجاز محیر در اوج، فنی و زیبا < اذ قالت ... و عمله> 35 به کلمات <فرعون و عمله> دقت کنید

51-مقام شوری در <مریم ابنت عمران> 36

52-مقام شوری در <مریم ابنت عمران> 36 با اختلاف قرائت در کلمه <عمران>

53-مقام بیات به زیبایی در <مریم ابنت عمران> 36 با اختلاف قرائت در کلمه <عمران>

54-بیات حسینی در <مریم ابنت عمران احصنت> 37

55-بیات عجمی در<احصنت فرجها> 37

56-نغمه حسینی از مقام بیات بسیار زیبا و بسیار فنی و تاثیر گذار <التی ... کتابه> با تحریر خارق العاده 38

57-مقام شوری < وکانت من القانتین> 38

58-حجاز محیر <التی ... کتابه> 39

59-عقد بیات به زیبایی <وکانت من القانتین> 39

60-عقد بیات به زیبایی <ومریم ... کتابه> 40

61-شوری در <وکانت من القانتین> 41

بخش دوم نکات تلاوت:

1- بیات شوری در بسمله سوره حاقه و مجددا شوری در اوج بیات آیه 1-3 و انتقال به حجاز محیر در آیه 4 حاقه دقیقه 42

2-حرکت لحنی فنی و زیبا در جنس بیات بسمله و آیه اول حاقه دقیقه 42و43

3-عقد بیات بسمله و 1 حاقه 43

4- بیات حسینی با انتقال به شوری 1-4 حاقه 44

5-شوری 5 حاقه 44

6-ثلاثی(سه درجه اول) بیات شروع از درجه 3 بیات با ارتقاء به درجه 4 در آیه 6 حاقه 45

7-صبا در <سخرها علیهم> در ادامه ، صبا اجرا می گردد

8-درجه 6 صبا در <فاما ثمود فاهلکوا...> 46

9-صبا محیر در <اما عاد ....عاتیه>47

10-جنس(چهار درجه اول) صبا با اشاره به صبا بوسلیک در <فتری القوم فیها > 46و47

11-صبا با اشاره کوتاه به سه گاه در زیر و انتقال به صبا محیر 47و48


12-ثلاثی نهاوند آیه 9 حاقه 48

13-فواصل بسیار فنی و ابتکاری در نهاوند از درجه 5 نهاوند به 1 آیه 10 دقیقه 48و49

14-غماز نهاوند (درجه 5) با انتقال به عجم در فضای نهاوند

15-عجم در فضای نهاوند

16-فاصله 5 به 1 در نهاوند

17-اجرا در عقد(پنج درجه اول) نهاوند با اشاره به عجم و سپس انتقال به نهاوند مرصع (ترکیب نهاوند-حجاز) 

18-فرحفزا 

19-فرحفزا

20-غماز نهاوند (درجه 5) با اشاره به بیات در اوج نهاوند (عشاق مصری) با توقف بر درجه 5 نهاوند

21-عجم در فضای نهاوند

22-شروع در جنس راست از درجه 4

23-عقد(پنج درجه اول) راست به زیبایی

24-راست با اشاره به راست در بالا (مقام فرعی نیشابورک)

25- جنس راست

26-راست از زیر قرار

27-جنس راست

28-جنس راست با انتقال به نهاوند

29-جنس راست با موتیف سازی در <کلوا و اشربوا> به زیبایی

30-جنس راست از درجه 3

31-عقد(پنج درجه اول) راست

32-جنس راست

33-عقد راست

34-عقد راست

35-راست از درجه 4 (راست چهارگاه) با اشاره به قرار راست بسیار زیبا 57

36-اوج مقام راست ( گردانیه راست)

37-اوج مقام راست ( گردانیه راست)

38-اوج مقام راست با فرود در مقام راست

39-راست در بسمله 

40-چهارگاه

41-چهارگاه

42-چهارگاه

43-چهارگاه

44-چهارگاه به زیبایی 

45-چهارگاه

46-غماز چهارگاه (درجه 5) با اشاره به عجم در بالا

47-سه گاه

48-سه گاه

49-سه گاه

50-عقد سه گاه

51-سه گاه

52-سه گاه

53-غماز سه گاه (درجه 5 سه گاه)

54-سه گاه

55-سه گاه

56-غماز سه گاه (درجه 5 سه گاه) با انتقال به جواب سه گاه-اوج سه گاه (سه گاه بزرگ)

57-انتقال به جنس راست در دو درجه پایین تر از سه گاه قبل

58-جنس راست

59-راست فنی و زیبا با تحریر فاخر

60-جنس راست

61-جنس راست

62-اوج راست

63-اوج راست با اشاره پی در پی به درجه محیر (اوج بیات)

64-راست چهارگاه

65-جنس راست

66-جنس راست

67-جنس راست

68-جنس راست با انتقال به اوج راست

69-اوج راست با اشاره کوتاه به اوج سه گاه (اوج سه گاه دو درجه بالاتر از اوج راست)

70-چهارگاه در ابتدای سوره فجر

71-چهارگاه

72-چهارگاه کامل نمایش می یابد

73-چهارگاه

74-چهارگاه به زیبایی

75-راست در اوج چهارگاه با فرود در مقام چهارگاه

76-انتقال به سه گاه سپس انتقال به راست

77-عقد راست با انتقال به بیات در زیر راست

78-عقد راست

79-جنس راست با انتقال به بیات در زیر راست

80-جنس راست

81-راست در <کلا>

82-راست در <کلا>

83-اوج راست در <کلا>

84-راست

85-عقد راست

86-راست نیشابورک در <و جیء یومئذ بجهنم>

87-غماز راست (درجه 5) با انتقال به اوج راست (گردانیه راست)

88-اوج راست (گردانیه راست)

89-غماز سه گاه (درجه 5) در اکتاو اول

90-سه گاه

91-راست با اشاره به بیات در زیر راست

92-راست

93-اوج نیشابورک در <یا ایتها ... مرضیه> به زیبایی

94-عقد راست با اشاره به بیات در زیر راست به زیبایی

95-تصدیق نداشتیم تلاوت قطع گردید


پایان