بررسی مقامی و ذکر نکاتی مهم پیرامون تلاوت فنی و زیبای سور تحریم حاقه نازعات فجر اثر استاد مصطفی اسماعیل به مدت 67 دقیقه :
مقام بیات در سوره تحریم
نکات برتر تلاوت در این بخش :
1-استفاده از جنس حجاز در فضای بیات دقایق 6 تا 8
2-استفاده از راست در فضای بیات به زیبایی دقایق 10 تا 12 (مقام حسینی)
3-استفاده از حجاز محیر در فضای مقام بیات پنج مرتبه در دقایق 19 و 20 - 26-28-35-39
4-اجرای کامل مقام بیات (با دو جنس بیات-نهاوند) در اوج بیات به فرم بالا رونده (صعودی) در دقایق 22-25-27-34
5-اجرای شگفت انگیز و بسیار جذاب نغمه حسینی از مقام بیات نکته 56 دقیقه 37
بیان نکات برگزیده تلاوت :
1-شروع تلاوت پس از استعاذه و بسمله در ثلاثی بیات
2-در ادامه جنس بیات اجرا گردیده است
3-بیات حسینی در <یاایها النبی ... لک> دقیقه 3
4-بیات عجمی <تبتغی مرضات ازواجک> 3
5-مقام فرعی شوری (ترکیب بیات-حجاز) در عبارت <والله غفور رحیم> دقیقه 3
6-درجه 6و7 مقام شوری و انتقال به درجه 6و5 سه گاه در عبارت <یا ایها... لک> با توقف بر درجه 4 شوری در آخر فراز دقیقه 4
7-مقام شوری <تبتغی مرضات ازواجک> دقیقه 5
8-ثلاثی بیات <والله غفورالرحیم> 5
9-جنس حجاز <قد فرض ... مولئکم>
10-ثلاثی بیات<والله علیم حکیم>
11-جنس حجاز در بسم الله الرحمن الرحیم 6
12-جنس حجاز در بسم الله الرحمن الرحیم و آیه اول تحریم دقیقه6و7
13-عقد حجاز <تبتغی مرضات ازواجک> 7
14-جنس حجاز <قد فرض الله تحله ایمانکم>7
15-راست در فضای بیات <و اذ اسرالنبی ... حدیثا> 8
16-مقام فرعی نوروز راست زیبا و فنی <فلما نباها ... الخبیر> 9
17-راست در فضای بیات <و اذ اسرالنبی ... حدیثا>
18-راست با فرود کوتاه در حجاز سپس صعود مجدد به راست در بالا در عبارت<فلما نباها ... بعض> استفاده از این فراز در بیات مقدماتی بدیع و جالب است و در تلاوت های دیگر استاد تکرار نشده است 10و11
19-نوروز راست <فلما نباها...الخبیر> 11
20-بازگشت به راست در فضای بیات
21-مقام نوروز راست به شکل متفاوت از دیگر اجراها زیبا و فنی 12
22-انتقال به بیات در اکتاو دوم 13
23-ثلاثی بیات با فرود و صعود در بیات <عسی ربه ... خیرا منکن> 13
24-فرود در مقام حسینی در کلمه <مومنات>13
25-جنس بیات در کلمه <مسلمات>13
26-اجرای فوق العاده و تاثیر گذار آیه 5 در جنس بیات 14
27-ثلاثی بیات آیات7و8و9و10 شروع فراز از یک پرده پایین تر از درجه اول بیات 15
28-جنس بیات 15
29-اجرای زیبا و فنی در عقد بیات با محوریت درجه 4 بیات دقیقه 17
30-مقام شوری در اوج بیات با انتقال به بیات محیر سپس فرود در حجاز دقیقه 19و20 آیه 5 در واقع انتقال از شوری به مقام حجاز
31-انتقال به بیات
32-بیات عجمی در اوج <قوا انفسکم ... الحجاره> 21
33-مقام کامل بیات (بیات-نهاوند) در اوج <علیها...امرهم> 22
34-بیات عجمی در اوج با فرود در درجه راست (یک پرده پایین تر از بیات) به زیبایی و فنی<یا ایها ... الیوم> 23
35-جنس بیات با تحریر معروف و زیبا در کلمه <نصوحا> 24
36-عقد بیات با توقف بر درجه راست <عسی ... جنات> 25
37-مقام بیات در اوج <ویدخلکم جنات>25
38-مقام کامل بیات در اوج با انتقال به شوری در اوج بسیار زیبا وفنی دقیقه 25و26
39-بیات محیر با فرود در حجاز (در واقع حجاز محیر) <نورهم ... ایدیهم> 26
40-مقام بیات در اوج <نورهم ... باایمانهم> 27
41-بیات شوری در اوج <نورهم ... باایمانهم>27و28
42-اوج مقام حجاز (حجاز محیر) <نورهم ... باایمانهم> 28
43-عقد بیات زیبا و فنی همرا با تحریر معروف استاد و قفله مناسب <یقولون ... قدیر> 29
44-اجرای بسیار فنی و زیبای حجاز محیر 30
45-انتقال به بیات 30
46-شوری در اوج <یا ایها النبی... علیم> به زیبایی و فنی 31
47-بیات حسینی به زیبایی و فنی <وضرب الله ... اذ قالت> 33
48-جنس بیات <وضرب الله ... اذ قالت> 33
49-مقام بیات زیبا و فنی <وضرب الله ... اذ قالت> 34
50-حجاز محیر در اوج، فنی و زیبا < اذ قالت ... و عمله> 35 به کلمات <فرعون و عمله> دقت کنید
51-مقام شوری در <مریم ابنت عمران> 36
52-مقام شوری در <مریم ابنت عمران> 36 با اختلاف قرائت در کلمه <عمران>
53-مقام بیات به زیبایی در <مریم ابنت عمران> 36 با اختلاف قرائت در کلمه <عمران>
54-بیات حسینی در <مریم ابنت عمران احصنت> 37
55-بیات عجمی در<احصنت فرجها> 37
56-نغمه حسینی از مقام بیات بسیار زیبا و بسیار فنی و تاثیر گذار <التی ... کتابه> با تحریر خارق العاده 38
57-مقام شوری < وکانت من القانتین> 38
58-حجاز محیر <التی ... کتابه> 39
59-عقد بیات به زیبایی <وکانت من القانتین> 39
60-عقد بیات به زیبایی <ومریم ... کتابه> 40
61-شوری در <وکانت من القانتین> 41
1- بیات شوری در بسمله سوره حاقه و مجددا شوری در اوج بیات آیه 1-3 و انتقال به حجاز محیر در آیه 4 حاقه دقیقه 42
2-حرکت لحنی فنی و زیبا در جنس بیات بسمله و آیه اول حاقه دقیقه 42و43
3-عقد بیات بسمله و 1 حاقه 43
4- بیات حسینی با انتقال به شوری 1-4 حاقه 44
5-شوری 5 حاقه 44
6-ثلاثی(سه درجه اول) بیات شروع از درجه 3 بیات با ارتقاء به درجه 4 در آیه 6 حاقه 45
7-صبا در <سخرها علیهم> در ادامه ، صبا اجرا می گردد
8-درجه 6 صبا در <فاما ثمود فاهلکوا...> 46
9-صبا محیر در <اما عاد ....عاتیه>47
10-جنس(چهار درجه اول) صبا با اشاره به صبا بوسلیک در <فتری القوم فیها > 46و47
11-صبا با اشاره کوتاه به سه گاه در زیر و انتقال به صبا محیر 47و48
12-ثلاثی نهاوند آیه 9 حاقه 48
13-فواصل بسیار فنی و ابتکاری در نهاوند از درجه 5 نهاوند به 1 آیه 10 دقیقه 48و49
14-غماز نهاوند (درجه 5) با انتقال به عجم در فضای نهاوند
15-عجم در فضای نهاوند
16-فاصله 5 به 1 در نهاوند
17-اجرا در عقد(پنج درجه اول) نهاوند با اشاره به عجم و سپس انتقال به نهاوند مرصع (ترکیب نهاوند-حجاز)
18-فرحفزا
19-فرحفزا
20-غماز نهاوند (درجه 5) با اشاره به بیات در اوج نهاوند (عشاق مصری) با توقف بر درجه 5 نهاوند
21-عجم در فضای نهاوند
22-شروع در جنس راست از درجه 4
23-عقد(پنج درجه اول) راست به زیبایی
24-راست با اشاره به راست در بالا (مقام فرعی نیشابورک)
25- جنس راست
26-راست از زیر قرار
27-جنس راست
28-جنس راست با انتقال به نهاوند
29-جنس راست با موتیف سازی در <کلوا و اشربوا> به زیبایی
30-جنس راست از درجه 3
31-عقد(پنج درجه اول) راست
32-جنس راست
33-عقد راست
34-عقد راست
35-راست از درجه 4 (راست چهارگاه) با اشاره به قرار راست بسیار زیبا 57
36-اوج مقام راست ( گردانیه راست)
37-اوج مقام راست ( گردانیه راست)
38-اوج مقام راست با فرود در مقام راست
39-راست در بسمله
40-چهارگاه
41-چهارگاه
42-چهارگاه
43-چهارگاه
44-چهارگاه به زیبایی
45-چهارگاه
46-غماز چهارگاه (درجه 5) با اشاره به عجم در بالا
47-سه گاه
48-سه گاه
49-سه گاه
50-عقد سه گاه
51-سه گاه
52-سه گاه
53-غماز سه گاه (درجه 5 سه گاه)
54-سه گاه
55-سه گاه
56-غماز سه گاه (درجه 5 سه گاه) با انتقال به جواب سه گاه-اوج سه گاه (سه گاه بزرگ)
57-انتقال به جنس راست در دو درجه پایین تر از سه گاه قبل
58-جنس راست
59-راست فنی و زیبا با تحریر فاخر
60-جنس راست
61-جنس راست
62-اوج راست
63-اوج راست با اشاره پی در پی به درجه محیر (اوج بیات)
64-راست چهارگاه
65-جنس راست
66-جنس راست
67-جنس راست
68-جنس راست با انتقال به اوج راست
69-اوج راست با اشاره کوتاه به اوج سه گاه (اوج سه گاه دو درجه بالاتر از اوج راست)
70-چهارگاه در ابتدای سوره فجر
71-چهارگاه
72-چهارگاه کامل نمایش می یابد
73-چهارگاه
74-چهارگاه به زیبایی
75-راست در اوج چهارگاه با فرود در مقام چهارگاه
76-انتقال به سه گاه سپس انتقال به راست
77-عقد راست با انتقال به بیات در زیر راست
78-عقد راست
79-جنس راست با انتقال به بیات در زیر راست
80-جنس راست
81-راست در <کلا>
82-راست در <کلا>
83-اوج راست در <کلا>
84-راست
85-عقد راست
86-راست نیشابورک در <و جیء یومئذ بجهنم>
87-غماز راست (درجه 5) با انتقال به اوج راست (گردانیه راست)
88-اوج راست (گردانیه راست)
89-غماز سه گاه (درجه 5) در اکتاو اول
90-سه گاه
91-راست با اشاره به بیات در زیر راست
92-راست
93-اوج نیشابورک در <یا ایتها ... مرضیه> به زیبایی
94-عقد راست با اشاره به بیات در زیر راست به زیبایی
95-تصدیق نداشتیم تلاوت قطع گردید
پایان