نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم
نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم

چرا استاد منشاوی از اوج مقامات استفاده نکرده است؟- قسمت دوم

در بخش اول توضیح داده شد که استاد معظم محمد صدیق منشاوی از اوج مقامات (جواب الجواب اصطلاحی) در تلاوتش بسان شیوه های رایج، استفاده ننموده است و توضیحاتی در این رابطه داده شد که اگر مطالعه نشده کلیک نمایید  بخش اول حتما مراجعه نمایید. در این قسمت به علل آن می پردازیم.


 به بررسی سه علت بپردازیم:


1-استاد در آغاز تلاوت به علت اینکه قصد شروعی قوی همراه با حجم صدای مناسب دارد، از درجات کف صدا ابتدا نمی نماید و گاهی در ادامه تلاوت، حداقل تا دو درجه زیر شروع صدایش را براحتی می تواند اجرا نماید لذا با رسیدن به اوج مقامات در شیوه اکتاوی (استاد در اوج گیری متفاوتش به روش اکتاوی، از سه مرتبه مدولاسیون استفاده می کند) صدای ایشان تا دو درجه از دو اکتاو فراتر خواهد رفت و شیخ محمد در تلاوتش از ریسک پذیری حذر می کند.

                                                           

        نغمه های ماندگار

دلایلی برای رد این نظر : خب شاید بتوان گفت که استاد اگر قصد داشت از جوابات مقام بهره گیرد می توانست مانند دیگر قراء از کف صدا تلاوت را شروع نماید تا موقع رسیدن به اوج مقامات صدا تحت فشار نبوده و از آنها پرهیز ننماید.

 یا اینکه می توانست با استفاده از تکنینک های مدگردی، سطح صوتی تلاوت را به اندازه ای که نیاز باشد پایین آورده تا برای اجرای جوابات مناسب گردد.

 

  

2-علت دومی که می توان بیان نمود این است که شاید استاد قصد داشته است در ایجاد شعبه ای جدید از شیوه رایج در خاندانش و همچنین در منطقه صعید و جنوب مصر دست به ایجاد ابتکاری نو زند. و با پررنگ کردن و استفاده بیشتر از درجات توسط و فوق توسط در مقامات، به نوعی سنت شکنی و ابتکار در این شیوه دست یازد.

 خب این دلیل نیز زیاد به دل نمی نشیند و به نظر محلی از اِعراب ندارد لذا به بررسی نظر سوم می پردازیم.


3-اما دلیل سومی که می توان بیان نمود و شاید به حقیقت نزدیک تر باشد این است که استاد محمد صدیق منشاوی بنا  به دلایلی که می تواند ریشه در اعتقاداتش داشته باشد، از اجرای اوج مقامات صرفنظر می کند زیرا اجرا در اوج مقامات و در اوج صدایش را در شان کلام خدا ندیده است و شاید آن را مصداق آیه شریفه <لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبی> میدانسته است شاید!!


نتیجه گیری : به هر حال واقعیت را خدا می داند و این سه برهان همه تئوریهایی است که می تواند تایید یا مردود گردد . 

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدیانی جمعه 22 اسفند 1393 ساعت 20:54 http://dorra.ir

با سلام و سپاس
پایگاه مفیدی دارید
در پناه قرآن محفوظ باشید
وفقکم الله / مهدیانی dorra.ir

سلام حاجی خیلی متشکریم
عاقبت به خیر باشید ان شاءالله یا علی

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.