نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم
نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم

تحلیل تلاوت سوره شعراء 1-89 اثر استاد محمد صدیق منشاوی

 مقام شناسی تلاوت فاخر، ارزشمند و کم نظیر سوره شعراء 1-89 اثراستاد جلیل القدر شیخ محمد صدیق منشاوی (رحمت الله علیه)

نغمه های ماندگار

 برای دریافت تلاوت کلیک نمایید.


یادآوری:

با توجه به اینکه فایل آموزش مقامات استاد از همین تلاوت تهیه و دروبلاگ قرار داده شده بود وهمچنین اینکه فایل مذکور از سیستم قدیمی قرار، جواب و جواب الجواب استفاده نگردیده و در آن مقامات اصلی مشخص شده بودند، لذا تصمیم گرفتیم که جزئیات این تلاوت را نغمه شناسی نماییم تا بارآموزشی کاملی داشته باشد.

خصوصیات مهم این اثر: 

1- اجرای بیشتر مقامات اصلی رایج شامل:1-بیات 2-صبا 3-نهاوند 4-راست 5-چهارگاه 6-حجاز 7-سه گاه

و به همین دلیل این اجرا برای آموزش مقامات استاد، بسیار مناسب است و از قدیم الایام به همین هدف استفاده شده است.

2-اجرای قوی، دقیق و فنی همراه با نکات و تکنیک های صوتی و لحنی مناسب

 

 بررسی مقامی به شیوه فراز به فراز همراه با ذکر جزئیات :

استعاذه و بسمله در بیات

1-بیات - ثلاثی بیات (سه درجه اول بیات) 

2-بیات - جنس بیات با اشاره به درجه 5

3-بیات - جنس بیات (چهار درجه اول بیات)

4-بیات - بیات حسینی با انتقال به بیات نوا

5-بیات - مقام فرعی بیات شوری

6-مدولاسیون با انتقال به راست از درجه چهارم بیات - ارتقاء سطح صوتی تلاوت به میزان چهار درجه

7-راست از درجه 4

8-بیات - جنس بیات شروع از یک درجه بالاتر از راست قبل ( یک درجه ارتقاء سطح صدا) - به حالت لحنی روی کلمه <زوج> دقت نمایید

9-بیات - بیات حسینی با انتقال به مقام شوری

10-بیات - بیات عجمی به زیبایی

11-بیات - بیات حسینی با انتقال به مقام شوری

12-بیات - مدولاسیون و ارتقاء چهار درجه ای سطح صوتی تلاوت با اجرای بیات جدیدی از درجه چهارم بیات قبل

13-بیات - بیات در بم

14-بیات - بیات در بم


15-صبا - جنس صبا با توقف بر درجه دوم صبا مشابه استاد محمد رفعت

16-صبا - ثلاثی صبا

17-صبا - جنس صبا به تاکید لحنی زیبا با انتقال به جنس بیات

18-صبا - ثلاثی صبا

19-صبا - جنس صبا

20-صبا - ثلاثی صبا

21-صبا - عقد صبا (پنج درجه اول صبا) شروع از درجه 5 صبا

22-صبا - صبا در بم صدا

23-صبا - صبا در بم صدا

24-صبا - جنس صبا

25-صبا - صبا در بم صدا

26-صبا - جنس صبا در دو درجه پایین تر از صبای فرازهای قبل در واقع تلاوت دو درجه افتاد (یک و نیم پرده)

در واقع این تکنیک بسیار کاربردی برای قاریان را، استاد زیاد استفاده می نماید که معمولا صبای دوم را پس از راست اجرا می کنند ولی استاد این بار پس از صبای اول و یک فراز بم خوانی، از آن استفاده نموده است.

در واقع این تکنیک در تلاوت قاریان فنان نسل اول مانند شیخ محمد رفعت، شیخ محمد عکاشه و شیخ عبدالفتاح شعشاعی نیز دیده می شود.

27-صبا - جنس صبا

28-صبا - نغمه صبا حسینی (درجه پنجم صبا)

29-صبا - جنس صبا

30-صبا - جنس صبا

31-صبا - جنس صبا

32-صبا - صبا در بم با توقف بر یک پرده زیر قرار صدا

33-صبا - صبا در بم صدا


34-نهاوند - انتقال به نهاوند از درجه 4 نهاوند در ادامه با اشاره به درجه 5 نهاوند

35-نهاوند - نهاوند در بم صدا

36-نهاوند - نهاوند در بم

37-نهاوند - نهاوند در بم

38-نهاوند - نهاوند از درجه 5 با فرود در درجات پایین تر و صعود مجدد

39-نهاوند - درجات 3و4 و5 نهاوند و تشکیل عجم در فضای نهاوند

40-نهاوند - نهاوند بسیار زیبا و بسیار فنی با قفله بسیار فنی


41-راست - راست از درجه 4

42-راست - جنس راست با فرود در راست پایین تر

43-راست - راست از درجه 4

44-راست - جنس راست

45-راست - راست در بم صدا

46-راست - راست در بم

47-راست - راست از درجه 4 با توقف بر درجه 4

48-راست - جنس راست با فرود در جنس بیات


49-عجم - چهارگاه

50-عجم - چهارگاه

51-عجم - چهارگاه در بم صدا

52-عجم - چهارگاه بسیار زیبا وفنی از درجه 5

53-عجم - چهارگاه فنی

54-عجم - چهارگاه در بم

55-فرود درمقام راست - به تحریرفاخر روی کلمه <خلاف> دقت کنید

56-عجم - چهارگاه با تحریرهای زیبا وفنی

57-عجم - چهارگاه با اشاره به درجات پایین تر


58-صبا - جنس صبا به طوری که با این مدولاسیون، تلاوت دو درجه افتاد

59-صبا - نغمه صبا حسینی بسیار زیبا و بسیارفنی


60-راست - جنس راست

61-راست - راست در بم صدا


62-بیات - بیات از یک درجه بالاتر از راست فراز 60 باحرکات لحنی فاخر زیبا و فنی

63-بیات - بیات نوا با اشاره به بیات حسینی زیبا و فنی

64-بیات - بیات در بم صدا

65-بیات - ترکیب بیات حسینی و بیات عجمی با انتقال به شوری بسیارزیبا بسیار تاثیر گذار و بسیارفنی


66-حجاز - انتقال به نغمه حجاز نوا (جنس حجاز با محوریت درجه 4 حجاز) با اشاره مکرر به درجه 5 حجاز در ابتدای فراز و سپس اجرای حجازعجمی در < اصحاب موسی> بسیار زیبا و بسیار فنی (این فراز به تاثیر از اجرای محمد سلامه اجرا گردیده است)

67-حجاز - حجاز در بم صدا

68-حجاز - حجاز نوا (درجه 4 حجاز) با اشاره مکرر به حجاز حسینی (درجه 5 حجاز) و انتقال به حجاز عجمی درکلمه <موسی> و تکمیل آن در عبارت < بعصاک البحر فنفلق> و ادامه اجرا در حجاز نوا - بینهایت لطیف زیبا و فنی

69-حجاز- جنس حجاز

70-حجاز - حجاز حسینی بسیار زیبا و فنی با تحریر فاخر در <ومن معه> درواقع ترکیب حجاز-کرد (معروف به مقام فرعی حجاز عجمی)

71-حجاز - حجاز محیر در اکتاو اول  با فرود در مقام حجاز

72-حجاز - فرود در حجاز


73-راست - جنس راست

74-راست - جنس راست

75-راست - راست در بم

76-راست - راست در بم

77-راست - راست از درجه 4 (معروف به راست چهارگاه)

78-راست - عقد راست (پنج درجه اول راست)

79-راست - جنس راست

80-راست - راست با اشاره لطیف به بیات در بالا (نوروز راست)

81-جنس راست

82-راست - راست با اشاره به بیات در بالا (نوروز راست) در کلمه <یسقینی>

83-راست - جنس راست

84-راست - راست از درجه 4 با اشاره لطیف به راست در بالا (نیشابورک)

83-راست - جنس راست

84-راست - راست در بم

85-راست - راست با اشاره به بیات در بالا (نوروز راست) در این فراز نوروز راست کامل تر از فراز های قبلی اجرا گردید زیبا و فنی

86-راست - راست در بم

87-راست - فرود مقام راست

88-راست - راست در بم صدا

89-راست - راست در بم

90-راست - راست در بم

91-راست - راست در بم

92-راست - راست با اشاره به بیات در بالا (نوروز راست) به شکل کامل


93-سه گاه - سه گاه

94-سه گاه - سه گاه

95-سه گاه - سه گاه با توقف بر یک درجه پایین تر از قرار سه گاه

96-سه گاه - سه گاه در بم

97-سه گاه - سه گاه در بم

98-سه گاه - غماز مقام سه گاه معروف به سه گاه اوج (درجه 5 سه گاه) با اشاره به درجه ششم سه گاه در کلمات <ولا> و <تخزنی> و با اشاره مختصر به جواب سه گاه (درجه هشتم سه گاه) در کلمه <یبعثون> با انتقال به هزام (سه گاه-حجاز) در عبارت <ولا ینفع مال ... >   بسیار زیبا و فنی با تحریر فاخر در کلمه <بنون> به تاثیر از استاد عبدالفتاح شعشاعی

در این فراز قدرتمند استاد برای به تصویر کشیدن عظمت روز قیامت از غماز سه گاه که به شنونده حالت تحکم خاصی را القا می کند استفاده نموده وهمچنین برای ایجاد فضای حزنی که ناشی از عدم ثمربخشی مال و فرزندان در روز قیامت است از دخول حجاز در فضای سه گاه استفاده نموده است (مقام هزام)  سپس برای نشان دادن اینکه کسی که از قلب سلیم برخوردار بوده در این روز برنده خواهد بود درخود سه گاه که به شنونده شادی را القا می نماید، فرود می آید.

99-راست - انتقال به راست در دو درجه پایین تر از سه گاه قبلی با قفله انتظاری فنی و زیبا در <یبعثون> به جهت در انتظار قرار دادن شنونده

100-بیات - جنس راست

101-بیات - جنس بیات در زیر جنس راست فراز قبل

102-تصدیق در بیات

  

    

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.