نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم
نغمه‌های ماندگار۲

نغمه‌های ماندگار۲

مقام شناســـــی هنـــــر تلاوت قرآن کــــــریم

نکات مهم درباره ادیت کردن فایل های صوتی تلاوت

ویرایش فایل های صوتی کاری تخصصی و حرفه ای است و ورود به این کار بدون آشنایی کافی با اصول آن منجر به نابودی تلاوت های اساتید می گردد .

در این مطلب به برخی نکاتی ابتدایی ولی بسیار حیاتی و مهم که شما در این مورد باید در نظر بگیرید می پردازیم.

1-حفظ اصل فایل

همیشه نسخه اصلی فایل صوتی یا تصویری و به عبارتی خام آن را آرشیو نمایید و از overwrite نمودن فایل ویرایش شده روی فایل اصلی- خام جدا پرهیز نمایید.

نغمه های ماندگار

2-کنترل ولوم فایل

ولوم ضبط فایل را مدنظر داشته باشید که کم یا زیاد نباشد. در صورتی که کم باشد قابل ترمیم است ولی اگر ولوم فایل وارد محدوده قرمز شود (اصطلاحا محدوده دیستورت در نوار دسیبل متر نرم افزار های ویرایش فایل های صوتی) بایستی حتما آن را پایین بیاورید تا در محدوده سبز و حداکثر محدوده زرد نوار دسیبل متر، قرار گیرد. به این کار اصطلاحا نرمال کردن ولوم فایل گویند.

 3-تک کاناله کردن فایل ها برای کاهش حجم فایل و عدم کاهش کیفیت فایل

برای قرار دادن فایل ها روی اینترنت ناگزیر هستید حجم آنها را کم نمایید. اگر زیاد حجم آن را بگیرید با کاهش حجم فایل، کیفیت آن نیز پایین می آید لذا قابل شنیدن نیست.

 یکی از تکنیک های ساده و بسیار کاربردی که وجود دارد این است که شما فایلی که دو کاناله یا استریو است، به تک کاناله یا مونو تبدیل نمایید در نتیجه فایلی با همان کیفیت ولی با حجم نصف شده، تولید می شود.

همچنین مخاطب شما پس از دانلود کردن، می تواند خود نسبت به دو کاناله کردن (استریو کردن) فایل اقدام نماید.


4-اکو گذاری 

قبل از هر اقدام در جهت اکوگذاری بایستی شما تشخیص دهید که فایل از قبل اکو نداشته باشد و سپس اکو گذاری نمایید در غیر اینصورت صدایی مانند صدای داخل حمام تولید می شود که گوش آزار است.


5-نویز گیری و هواگیری

این کار بسیار حرفه ای و تخصصی است و نباید بدون تجربه لازم دست به آن زد زیرا نتیجه معکوس و بسیار بدی روی فایل شما ایجاد می نماید و صداهای زنگ و بسیار آزار دهنده ای به گوش می رسد.

تذکر مهم : تعداد زیادی از تلاوت های دهه 1970 استاد مصطفی اسماعیل که از رادیو قرآن پخش می شود به این بلا دچار شده و تعدادی از عربها به صورت غیر اصولی، مبادرت به نویز گیری و هوا گیری ناشیانه از این آثار نموده اند.


تذکر بسیار مهم: وقتی شما مبادرت به کاهش حجم یک فایل صوتی می نمایید به مقدار زیادی از نویزهای هوای فایل نیز، از آن گرفته می شود و دیگر نیازی به هواگیری مجدد نیست. بنابراین نویز گیری مجدد یا غیر ضروری باعث کاهش شدید کیفیت تلاوت می گردد.


6-برچسب زدن به فایل (استفاده از تگ)

برای برچسب زدن (الحاق متن، توضیحات و تصویر) به فایل های صوتی می توانید از برنامه جت ادیو (JetAudio) استفاده نمایید.

برای اینکار از کلید منو (به شکل یک مثلث برعکس در گوشه سمت چپ و بالای پنجره اصلی)، Album/Tracks  سپس Edit Tag را انتخاب نمایید


در صورتی که بخواهید نتیجه عدم توجه به این نکات چه سرانجامی دارد کلیک نمایید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.